Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNyiry, Christian Kvittem
dc.date.accessioned2009-08-07T10:50:21Z
dc.date.issued2009-08-07T10:50:21Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148938
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar for seg hvilke identitetsformende prosesser som kan finne sted i en organisasjon under store organisatoriske endringer. Det vil si at den prøver å avdekke ulike bevegelser i måten organisasjonsmedlemmer ser organisasjonen sin på. Organisasjonsidentitet er det vi får når vi stiller oss spørsmålet ”Hvem er vi som jobber i denne bedriften”. Forskningscaset som er valgt er medieorganisasjonen Adresseavisen. Adresseavisen gjennomgår for tiden en rekke større endringer i forbindelse med en såkalt ny digital hverdag og den pågående finanskrisen. Avhandlingen baserer seg hovedsakelig på litteratur innefor organisasjon og identitet, blant annet en anerkjent modell utarbeidet av Hatch og Schultz i 2002. Måten de identitetsformende prosessene er blitt presentert på er å studere organisasjonsmedlemmenes kulturuttrykk, speiling til resten av samfunnet, deres commitment til Adresseavisen og deres styring av organisasjonsidentiteten. Metodeforankringen bygger på en hermeneutisk tilnærming. Dataene er blitt fremstilt gjennom dybdeintervju av ulike organisasjonsmedlemmer ved Adresseavisen-huset på Heimdal. Hovedfunnene viser at organisasjonsmedlemmene forstår organisasjonen som mindre definert, med et åpnere og mer endringsvillig miljø enn før de organisatoriske endringene. De har også fått en sterkere tro på Adresseavisen og det organisasjonen driver med. Samtidig sammenligner de i større grad organisasjonen med andre store mediebedrifter. De påvirkes også av lesernes tilsynelatende mindre grad av lojalitet. Commitmentfølelsen hos organisasjonsmedlemmene ser imidlertid ikke ut til å ha endret seg noe særlig som følge av de organisatoriske endringene. Organisasjonsidentiteten blir tilsynelatende prøvd styrt i en retning med en større grad av sammenligning enn før. Styringen virker også mindre toppstyrt, selv om det kan virke som at det finnes en mann i Adresseavisen som har stor innflytelse på organisasjonsidentiteten.en
dc.format.extent452436 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.titleFormingen av organisasjonsidentitet : organisatoriske endringer i Adresseavisenen
dc.title.alternativeThe shaping of Organizational Identity : Organizational changes in Adresseavisenen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel