Show simple item record

dc.contributor.authorGotvassli, Geir Finstad
dc.contributor.authorTessem, Kristoffer Lossius
dc.date.accessioned2008-08-15T08:08:55Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148935
dc.description.abstractSponsing er en stadig økende markedsaktivitet, og et relativt nytt fenomen i Norge. Dette kombinert med at fotball er en av de mest populære idrettene i både Verden og Norge, gjør at sponsing er interessant som fenomen å studere. Sponsing kan brukes som et godt virkemiddel strategisk kombinert med resten av markedsmiksen. Foretak som sponser fokuserer på å at sponsorobjekt har ressurser som de ønsker å knytte til seg og som de da kan utnytte. Formålet med avhandlingen var å få et innblikk i hvordan foretak tenker rundt sponsing og da bestemt opp mot et sponsorobjekt. Underforstått i dette ligger det å forstå hvem man ønsker å nå med sponsingen sin og hvilke mål man har opp mot dem, hvordan man står opp mot engelske foretak som sponser, hvilke ressurser man ønsker å dra ut av sponsorobjektet, har man sponsing som en ressurs samt hvordan Relasjonsmarkedsføring utvikles av sponsorene. På bakgrunn av dette formulerte vi følgende problemstilling: Hvordan forvalte sponsorrelasjoner? Avhandlingen er en casestudie av Adresseavisen, Bygger’n og Fokus Bank, som alle er partnere, det høyeste samarbeidspartnernivået, til Rosenborg BK. Det er gjennomført 6 halvstrukturerte individuelle kvalitative intervjuer. Respondentene var både de som er overordnet ansvarlige for kontraktinngåelser for sponsing og de som er ansvarlige for gjennomføring av avtalen. Avhandlingen har en eksplorerende tilnærming til problemstillingen og vi benytter teori fra både strategi- og relasjonsmarkedsføringsteori for å belyse temaet. I intervjuene kom det frem at man har både like og ulike mål og publikum med sponsingen sin, man fremstår som mer profesjonelle enn engelske foretak, man ønsker å dra både abstrakte og konkrete ressurser ut av sponsorobjektet og alle casene ser ut til å ha sponsing som en ressurs. I tillegg finner vi belegg for å tro at Relasjonsmarkedsføring spiller en viktig rolle når det gjelder å forvalte sponsorrelasjoner. Studien konkluderer med at det eksisterer mange måter å forvalte en sponsorrelasjon på, dette på bakgrunn av allsidigheten til sponsing og alt etter hva foretaket som sponser ønsker å oppnå med det.en
dc.format.extent347772 bytes
dc.format.extent78876 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.titleSponsing : mål, ressursutnyttelse og samarbeid : et casestudiumen
dc.typeMaster thesisen


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record