• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for bioteknologi og matvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for bioteknologi og matvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kortreist mat og smak med lokal identitet

Østerlie, Marianne
Research report
Thumbnail
View/Open
Østerlie_2012.pdf (7.729Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148906
Date
2012-05-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bioteknologi og matvitenskap [1187]
Abstract
Prosjektet ”Kortreist mat og smak med lokal identitet" har hatt som målsetning å dokumentere betydningen av produksjonssted for kvalitetskomponenter i noen utvalgte produkter fra småskalaprodusenter i Trøndelags-regionen. Det franske begrepet «terroir» betegner kvaliteter og smak ved produktene, som kan føres tilbake til kulturen, produksjonen og naturen i regionen. Prosjektet har også undersøkt om de aktuelle produksjonsformene kan være med på å ivareta det biologiske mangfoldet i form av artsrike kulturmarker. Prosjektet har pågått over en periode på 4-år (2008-2011). Denne rapporten oppsummerer aktiviteter og resultater fra delprosjektene som omhandler beitedyr og deres produkter som seterrømme, geitost og lammekjøtt, og kvalitet og smak i bringebær, kålrot og jordbær. Hvert delprosjekt har gått over en periode på 2 år, unntatt delprosjektet med jordbær som bare gikk det siste året. Måten prosjektet har vært lagt opp på, med mange ulike modellprodukter over relativ kort tid kan sees på som en screening for å se om terroir begrepet kunne benyttes i forbindelse med mat. At produkter som er dyrket høyt til fjells er gode og ofte er sunnere er noe vi har visst, men det er få som har dokumentert sammenheng mellom natur og sted, og smak og innhold av helsekomponenter.

I dette prosjektet er det for flere lokale produkter vist en sammenheng mellom beitegrunnlag og jordsmonn, og sunne komponenter i produktene. De lokale produktene har vært sammenlignet med tilsvarende industrielt framstilte produkter og kommet like godt eller bedre ut, samt at smaken av produktene produsert rett fra fjellbeite ofte er foretrukket. Dette har gitt produktene omtale i tillegg til merverdi. Arbeidet har vært et pionerarbeid som har fått oppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt. Det er dermed dannet et godt grunnlag for å gå videre med dette tema.
Series
HiST AFT Rapport;01-2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit