Show simple item record

dc.contributor.authorKjeka, Anne Marie
dc.date.accessioned2008-05-23T07:41:05Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148707
dc.description.abstractTunghørte studenter møter mange utfordringer og barrierer fordi de hører dårlig, noe som stiller store krav til mestring underveis i studiet. Det er gjennomført en kvalitativ undersøkelse for å avdekke hvilke mestringsressurser og mestringsstrategier som tunghørte tar i bruk under høyere utdanning. Åtte tunghørte studenter i Trondheim meldte seg frivillig til to intervju. Alle informantene hadde et medfødt hørselstap, og lang erfaring i å mestre hørselsproblemer og de hadde opparbeidet seg mestringsressurser over tid. Resultatene fra intervjuene viser at akseptering av hørselstapet er en viktig mestringsressurs for tunghørte. Å godta hørselstapet styrker evnen til å mestre problemene en møter, men veien fram til akseptering kan være lang og vanskelig. HLFU har for noen hatt stor innvirkning på akseptering av hørselstapet og utvikling av en trygg tunghørt identitet. Sosial støtte både som mestringsressurs og mestringsstrategi har stor betydning for mestring hos studenter med hørselstap. Tunghørte søker sosial støtte i form av forståelse for problemet og at andre tar hensyn. Informantene framhever at åpenhet og informasjon til andre er avgjørende for å fungere best mulig i kommunikasjonssituasjoner, noe som fremmer sosial støtte. Det etterlyses tilretteleggingstilbud for tunghørte studenter, spesielt gjelder dette rådgivningstjeneste og teleslynge ved HIST. Forelesninger er problematiske situasjoner for tunghørte studenter. Det benyttes problemfokuserte mestringsstrategier i forbindelse med undervisning, både i forkant og under forelesninger. I sosiale sammenhenger på studiested og i fritiden brukes i stor grad problemfokuserte strategier framfor unngåelsesstrategier.en
dc.format.extent251061 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageno
dc.titleTunghørte studenter - mestring : hvilke mestringsstrategier/mestringsressurser tar tunghørte i bruk under høyere utdanning?en
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record