Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorgen, Svein Harald
dc.contributor.authorGunnesmæl, Geir
dc.date.accessioned2012-07-25T09:00:31Z
dc.date.available2012-07-25T09:00:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144535
dc.description.abstractOppgaven som her presenteres er en fordypningsoppgave skrevet som avsluttende eksamen i videreutdanning i anestesisykepleie ved Høgskolen i Gjøvik. Hensikt: Å undersøke om simulering kan øke anestesisykepleierens handlingskompetanse i kritiske situasjoner. Metode: Det er først utført et systematisk litteratursøk i medisinske databaser. Deretter har vi fordypet oss i begrepet handlingskompetanse og sammenlignet det med sykepleieteorier. Tilslutt har vi har vi sett på hvordan simulering som metode kan påvirke anestesisykepleierens handlingskompetanse. Resultat: Vi fant ut at det er gjort lite forskning på om anestesisykepleierens handlingskompetanse økes ved å bruke simulering som metode. Studier på området konkluderes ofte på subjektiv opplevelse av økt handlingskompetanse hos deltagerne. Handlingskompetanse er også et relativt nytt begrep som er utfordrende å finne god litteratur om. Konklusjon: Gjennom simulering kan anestesisykepleieren få øvd på kritiske situasjoner som enten er for sjeldne eller for alvorlige til å trene på i klinisk praksis, og på denne måten mener vi at anestesisykepleieren kan få økt handlingskompetanse i mangel av andre alternativer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectnestesisykepleieno_NO
dc.subjecthandlingskompetanseno_NO
dc.subjectsimuleringno_NO
dc.titleKan simulering som metode øke anestesisykepleierens handlingskompetanse i kritiske situasjoner?no_NO
dc.title.alternativeCan simulation be used to improve the nurse anaesthetist coping abilities in critical situations?no_NO
dc.typeStudent paper, othersno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808no_NO
dc.source.pagenumber42no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel