Kan simulering som metode øke anestesisykepleierens handlingskompetanse i kritiske situasjoner?
Abstract
Oppgaven som her presenteres er en fordypningsoppgave skrevet som avsluttende eksamen i videreutdanning i anestesisykepleie ved Høgskolen i Gjøvik.
Hensikt: Å undersøke om simulering kan øke anestesisykepleierens handlingskompetanse i kritiske situasjoner.
Metode: Det er først utført et systematisk litteratursøk i medisinske databaser. Deretter har vi fordypet oss i begrepet handlingskompetanse og sammenlignet det med sykepleieteorier. Tilslutt har vi har vi sett på hvordan simulering som metode kan påvirke anestesisykepleierens handlingskompetanse.
Resultat: Vi fant ut at det er gjort lite forskning på om anestesisykepleierens handlingskompetanse økes ved å bruke simulering som metode. Studier på området konkluderes ofte på subjektiv opplevelse av økt handlingskompetanse hos deltagerne. Handlingskompetanse er også et relativt nytt begrep som er utfordrende å finne god litteratur om.
Konklusjon: Gjennom simulering kan anestesisykepleieren få øvd på kritiske situasjoner som enten er for sjeldne eller for alvorlige til å trene på i klinisk praksis, og på denne måten mener vi at anestesisykepleieren kan få økt handlingskompetanse i mangel av andre alternativer.