Holdninger til formell utdanning blant ufaglærte innen kommunal pleie- og omsorgssektor: et klasseperspektiv
Abstract
Denne studien er finansiert og gjennomført på oppdrag fra Helsedirektoratet. Hensikten er å
undersøke: Holdninger til kompetanseøkning blant ufaglærtei innen pleie- og omsorgsfeltet –
et klasseperspektiv.
Bakgrunn for denne studien, er at cirka 30 prosent av de ansatte i kommunale pleie- og
omsorgssektor ikke har formell utdanning. Til grunn for den sammensatte problemstillingen,
ligger det flere antagelser som delvis er basert på studier innenfor andre sektorer –
eksempelvis renholdsbransjen (Skilbrei 2003, 2005) og delvis på studier som har avdekket en
slik motstand, men da mest som følge av at strukturelt betingede arbeidsbetingelser av typen;
lav grunnbemanning, omfattende bruk av deltid, og arbeidskraft uten formell utdanning et
cetera (Vike m. fl 2002, Bakken 2009).
Det finnes ikke norske studier som eksplisitt undersøker om det er en sammenheng
mellom sosiale klasser og eventuell positiv/negativ holdning til formell utdanning innenfor
denne sektoren. Derfor har denne studien først og fremst til hensikt å avklare om det kan sies
å være en slik sammenheng, hva som kan ligge til grunn for en eventuell motstand, og hvilke
eventuelle konsekvenser dette kan få for valg av utdanningsstrategier.