Show simple item record

dc.contributor.authorArvidsson, Barbro
dc.contributor.authorBogsti, Wenche Bergseth
dc.contributor.authorEngelien, Ragna Ingeborg
dc.contributor.authorMoen, Øyfrid Larsen
dc.contributor.authorNordhagen, Siv Sønsteby
dc.contributor.authorSolvik, Elisabeth
dc.contributor.authorStruksnes, Solveig
dc.date.accessioned2008-12-15T09:39:17Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1890‐520X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144228
dc.description.abstractBachelorstudiet i sykepleie ved Høgskolen i Gjøvik omfatter 21 uker veiledet praksis i kommunehelsetjenesten, fordelt på første og tredje studieenhet. I tillegg tar enkelte kommuner i mot studenter i psykiatrisk praksis i andre studieenhet. Det gode samarbeidet med praksisfeltet i Oppland har vakt oppmerksomhet i det nasjonale høgskolemiljøet, og har gitt Høgskolen i Gjøvik et godt omdømme blant potensielle søkere til sykepleierutdanningen. Dette prosjektet ønsker å opprettholde og videreutvikle samarbeidet. Studentene opplever en stadig veksling mellom fokus på teori inne i skolen, og den hektiske hverdagen i klinisk praksis i helsetjenesten. Praksisstudier i ulike former utgjør om lag halvparten av læringsaktivitene i et bachelorstudium i sykepleie. Evalueringer av studieprogrammet ved Høgskolen i Gjøvik viser at studentene kan ha problemer med å gjenkjenne og anvende forskningsbasert kunnskap (teori) i praksis (NOKUT- evaluering 2005). Kvalitetsreformen for høgere utdanning gir føringer for hvordan høgskoler og universiteter skal og bør sikre studentene et optimalt læringsmiljø (St.meld. nr. 27 2000-2001). Dette prosjektet var motivert ut fra at prosjektgruppen så en spesiell utfordring i å kvalitetssikre læringsmiljøene i de mangfoldige praksisarenaene som studentene møter.en
dc.format.extent169030 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Gjøviks rapportserieen
dc.relation.ispartofseries2008:4en
dc.subjectpraksisundervisningen
dc.subjectsykepleierutdanningen
dc.titleUtvikling av veiledningsmodell for praksisstudier i sykehjemen
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record