Utvikling av veiledningsmodell for praksisstudier i sykehjem
Arvidsson, Barbro; Bogsti, Wenche Bergseth; Engelien, Ragna Ingeborg; Moen, Øyfrid Larsen; Nordhagen, Siv Sønsteby; Solvik, Elisabeth; Struksnes, Solveig
Abstract
Bachelorstudiet i sykepleie ved Høgskolen i Gjøvik omfatter 21 uker veiledet praksis i kommunehelsetjenesten, fordelt på første og tredje studieenhet. I tillegg tar enkelte kommuner i mot studenter i psykiatrisk praksis i andre studieenhet. Det gode samarbeidet med praksisfeltet i Oppland har vakt oppmerksomhet i det nasjonale høgskolemiljøet, og har gitt Høgskolen i Gjøvik et godt omdømme blant potensielle søkere til sykepleierutdanningen. Dette prosjektet ønsker å opprettholde og videreutvikle samarbeidet.
Studentene opplever en stadig veksling mellom fokus på teori inne i skolen, og den hektiske hverdagen i klinisk praksis i helsetjenesten. Praksisstudier i ulike former utgjør om lag halvparten av læringsaktivitene i et bachelorstudium i sykepleie. Evalueringer av studieprogrammet ved Høgskolen i Gjøvik viser at studentene kan ha problemer med å gjenkjenne og anvende forskningsbasert kunnskap (teori) i praksis (NOKUT- evaluering 2005). Kvalitetsreformen for høgere utdanning gir føringer for hvordan høgskoler og universiteter skal og bør sikre studentene et optimalt læringsmiljø (St.meld. nr. 27 2000-2001). Dette prosjektet var motivert ut fra at prosjektgruppen så en spesiell utfordring i å kvalitetssikre læringsmiljøene i de mangfoldige praksisarenaene som studentene møter.
Series
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2008:4