dc.contributor.author | Arvidsson, Barbro | |
dc.contributor.author | Bogsti, Wenche Bergseth | |
dc.contributor.author | Engelien, Ragna Ingeborg | |
dc.contributor.author | Moen, Øyfrid Larsen | |
dc.contributor.author | Nordhagen, Siv Sønsteby | |
dc.contributor.author | Solvik, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Struksnes, Solveig | |
dc.date.accessioned | 2008-12-15T09:39:17Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1890‐520X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144228 | |
dc.description.abstract | Bachelorstudiet i sykepleie ved Høgskolen i Gjøvik omfatter 21 uker veiledet praksis i kommunehelsetjenesten, fordelt på første og tredje studieenhet. I tillegg tar enkelte kommuner i mot studenter i psykiatrisk praksis i andre studieenhet. Det gode samarbeidet med praksisfeltet i Oppland har vakt oppmerksomhet i det nasjonale høgskolemiljøet, og har gitt Høgskolen i Gjøvik et godt omdømme blant potensielle søkere til sykepleierutdanningen. Dette prosjektet ønsker å opprettholde og videreutvikle samarbeidet.
Studentene opplever en stadig veksling mellom fokus på teori inne i skolen, og den hektiske hverdagen i klinisk praksis i helsetjenesten. Praksisstudier i ulike former utgjør om lag halvparten av læringsaktivitene i et bachelorstudium i sykepleie. Evalueringer av studieprogrammet ved Høgskolen i Gjøvik viser at studentene kan ha problemer med å gjenkjenne og anvende forskningsbasert kunnskap (teori) i praksis (NOKUT- evaluering 2005). Kvalitetsreformen for høgere utdanning gir føringer for hvordan høgskoler og universiteter skal og bør sikre studentene et optimalt læringsmiljø (St.meld. nr. 27 2000-2001). Dette prosjektet var motivert ut fra at prosjektgruppen så en spesiell utfordring i å kvalitetssikre læringsmiljøene i de mangfoldige praksisarenaene som studentene møter. | en |
dc.format.extent | 169030 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Høgskolen i Gjøviks rapportserie | en |
dc.relation.ispartofseries | 2008:4 | en |
dc.subject | praksisundervisning | en |
dc.subject | sykepleierutdanning | en |
dc.title | Utvikling av veiledningsmodell for praksisstudier i sykehjem | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |