Når rollene blir mange : voksne fjernstudenter i høyere utdanning
Abstract
Fagartikkelen tar for seg utfordringer høyere utdanning står overfor når nye målgrupper
trekkes mot høyere utdanning. Behov for fleksible studieopplegg, alternativ metodikk og
muligheten for å integrere utdanningen i dagliglivet medfører et krav om endringsvilje i
utdanningsinstitusjonene. Politisk vilje og statlige føringer for å sette studenten i sentrum må
følges av endrede studieopplegg og vilje til nye pedagogiske diskusjoner omkring metodikk
og organisering av høyere utdanning. Tradisjonell formidlingspedagogikk bør erstattes av mer
studentaktive læringsmetoder og en konstruktivistisk læringsteori blir mer framtredende. Den
trippelarbeidende fjernstudent besitter mange roller og studentenes studentrolle er bare en av
mange delidentiteter som skal ha plass i dagliglivet. Prosjekt ”livslang læring” og ”lik rett til
utdanning” lar seg ikke realisere uten utdanningsinstitusjonenes evne til å imøtekomme også
de ”nye” studentenes behov.
Series
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2001:7