dc.contributor.author | Struksnes, Solveig | |
dc.date.accessioned | 2013-01-23T09:31:05Z | |
dc.date.available | 2013-01-23T09:31:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144177 | |
dc.description.abstract | Høgskolen i Gjøvik og Haugtun omsorgssenter har gjennom mange år hatt
et tett samarbeid om utdanning av sykepleiestudenter og ulike
utviklingsprosjekter. Som resultat av aktivt og systematisk arbeid med
fagutvikling i institusjonen fikk Haugtun omsorgssenter i 2008 status som
Undervisningssykehjemmet i Oppland. I strategi og handlingsplan for
omsorgssenteret beskrives som satsingsområde ”å etablere en lærende
organisasjon ved å implementere kunnskapsbasert praksis og videreføre tid til
refleksjon”. En lærende organisasjon kan beskrives som en organisasjon der
alle kontinuerlig øker sin evne til å skape resultater som de virkelig ønsker å
oppnå, der organisasjonen oppmuntrer til nye måter å tenke på, der den
kollektive visjonen om å skape det beste er satt i fokus, og der alle kontinuerlig
lærer hvordan en lærer sammen (Senge, 2007).
Parallelt med dette arbeidet i kommunen har det også skjedd en utvikling i
utdanningsinstitusjonene med økende grad av fokus på kunnskapsbasert
praksis. Begrepet kunnskapsbasert praksis omfatter forskningsbasert kunnskap,
erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap (Nortvedt, 2007). Spesielt den
forskningsbaserte kunnskapen har sykepleiere liten tradisjon for å anvende i sin
kliniske praksis. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Høgskolen i Gjøviks notatserien;2012:01 | |
dc.subject | kunnskapsbasert praksis | no_NO |
dc.subject | sykepleie | no_NO |
dc.title | Samarbeid om kunnskapsbasert praksis i Undervisningssykehjemmet | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 17 | no_NO |