Samarbeid om kunnskapsbasert praksis i Undervisningssykehjemmet
Abstract
Høgskolen i Gjøvik og Haugtun omsorgssenter har gjennom mange år hatt
et tett samarbeid om utdanning av sykepleiestudenter og ulike
utviklingsprosjekter. Som resultat av aktivt og systematisk arbeid med
fagutvikling i institusjonen fikk Haugtun omsorgssenter i 2008 status som
Undervisningssykehjemmet i Oppland. I strategi og handlingsplan for
omsorgssenteret beskrives som satsingsområde ”å etablere en lærende
organisasjon ved å implementere kunnskapsbasert praksis og videreføre tid til
refleksjon”. En lærende organisasjon kan beskrives som en organisasjon der
alle kontinuerlig øker sin evne til å skape resultater som de virkelig ønsker å
oppnå, der organisasjonen oppmuntrer til nye måter å tenke på, der den
kollektive visjonen om å skape det beste er satt i fokus, og der alle kontinuerlig
lærer hvordan en lærer sammen (Senge, 2007).
Parallelt med dette arbeidet i kommunen har det også skjedd en utvikling i
utdanningsinstitusjonene med økende grad av fokus på kunnskapsbasert
praksis. Begrepet kunnskapsbasert praksis omfatter forskningsbasert kunnskap,
erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap (Nortvedt, 2007). Spesielt den
forskningsbaserte kunnskapen har sykepleiere liten tradisjon for å anvende i sin
kliniske praksis.