Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnholt, Svein-Erik
dc.date.accessioned2013-07-23T08:04:39Z
dc.date.available2013-07-23T08:04:39Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143578
dc.description.abstractMålet for denne oppgaven var å se på hvorfor kunden ikke velger det billigste alternativet når det er flere likeverdige alternativer. Egne merkevarer (EMV) har blitt stadig mer utbredt de siste årene og både forbrukerne, leverandørene og dagligvarekjedene har opplevd store forandringer når det gjelder handlevaner. Her vil det være interessant for store deler av Norges befolkning å se på hvorfor kunder handler slik de gjør når det gjelder dagligvarer. De fleste har et eller annet forhold til dagligvarer og kjøpsbeslutninger når det gjelder disse. Problemstilling: Hvorfor velger ikke kunden det billigste alternativet når det er likeverdig alternativer? Teori: Her ble det sett på teori om dagligvarebransjen i Norge og hvordan utviklingen der har vært. Ellers ble det brukt teorier om segmentering, persepsjon, produktattributter, kjøpsprosessen og lojalitet. Metode: Kvantitativ tilnærming ble valgt og det ble gjennomført en spørreundersøkelse. Denne svarte 108 respondenter på. Hovedresultat og konklusjon: Resultatene av undersøkelsen var at det ikke kan påståes at kunden ikke handler rasjonelt i kjøpsøyeblikket. Dermed er det mulig at kunden velger det billigste alternativet når det er likeverdige alternativer. Kundene var opptatt av forskjellige kriterier og det var ikke alle produktattributtene som de syntes var viktige. Her kan dagligvaregrupper, produsenter og andre finne informasjon som kan gi bedre kunnskap om hva kunder vektlegger ved dagligvareinnkjøp.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectegne merkevarerno_NO
dc.subjectkunderno_NO
dc.subjectdagligvarekjedeno_NO
dc.titleHvorfor velger ikke kunden det billigste alternativet når det er likeverdige alternativer?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber74no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel