Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNicolaisen, Thomas
dc.contributor.authorKvåle, Hans Olav
dc.contributor.authorLien, Kristian
dc.date.accessioned2011-08-19T07:39:46Z
dc.date.available2011-08-19T07:39:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143544
dc.description.abstractNORSK: Målet med denne oppgaven var å kartlegge sentrale utfordringer som norske komposittbedrifter står ovenfor i forhold til bærekraftighet, samt hvordan oppdragsgiver kan bruke disse utfordringene for å utvikle ressursbånd i nettverket de befinner seg i. Bærekraftighet er definert i oppgaven som økonomiske, miljømessige, sosiale og teknologiske faktorer, og disse faktorene er igjen operasjonalisert ned i ulike indikatorer. For å finne de svarene vi var ute etter, så vi det som mest hensiktsmessig å bruke en kombinasjon av kvantitative og kvalitative undersøkelser. Vi laget først en spørreundersøkelse ut ifra de indikatorene som ligger til grunn i oppgaven for å kunne kartlegge bærekraftigheten til utvalget vårt. I tillegg hadde vi med et åpent spørsmål hvor bedriftene kunne skrive selv hva de hadde som utfordringer i dag. Gjennom dette spørsmålet så vi en sammenheng med de øvrige spørsmålene som målte det samme begrepet, noe som ledet oss inn på dybdeintervjuene. Dybdeintervjuene ga oss nærmere innsikt i utfordringene som ble avdekket gjennom spørreskjemaet, og ga oss den empirien vi trengte for å kunne svare på problemstillingene våre. Vi har kommet frem til at det er spesielt forhold rundt kompetanse, resirkulering, HMS, produksjonsmetoder/-prosess og pris på råmaterialene som i dag kan utfordre bedriftenes bærekraftighet, og det ser ut til at spesielt kompetanseutvikling vil være nøkkelfaktoren for at de skal yte bedre på de øvrige forholdene. Dette mener vi kan utnyttes av komposittsenteret ved å skape sterkere ressursbånd gjennom aktiv kunnskapsledelse ved for eksempel seminarer, workshops, utviklingssamarbeid og produkttesting. For å kunne behandle utfordringen vedrørende pris på råmaterialer kan det være hensiktsmessig å etablere et innkjøpsorgan som koordinerer innkjøp av råmaterialer på et nasjonalt plan for aktørene i nettverket. Aktørene i nettverket kan gjennom dette muligens få økt forhandlingsmakt og økt fleksibilitet ved at de kan presse prisen ned og gi de muligheten til å skifte leverandører oftere enn i dag.en_US
dc.description.abstractENGELSK: This Bachelor thesis is directed against norwegian composite companies, and has its focus on sustainability in these companies. In the thesis we have defined sustainability as environmental, social, economical and technological factors. For the composite companies we attempted to measure these indicators with a survey, to find out where the companies had their challenges related to sustainability. To achieve a deeper understanding of the challenges for the companies, we interviewed three major companies in our area. Here we used the survey as background for our questions in the interviews. After finding out what a network is, we used the answers from the survey and started to look at the composites companies as a part of a network. Here we used the theory of the Nordic network model with three different factors. Resource ties became the focus because we looked at the relationships between the companies, not the network as a unit or single companies alone. When developing network you also have to be aware of the paradoxes that can evolve through network. The results we got gave us an indication that competence was the most significant challenge for the companies. This included competence on composites, production processes and –methods, health and safety and recycling. Based on resource ties, we came up with different suggestions for the composite center`s role in the network. This included active knowledge management between the actors in the network. The other challenge that was prominent was the price of raw materials. A possible way to solve this problem in the future is to coordinate the purchase of raw materials through a purchase center that can gain larger negotiation strength and the possibility of a lower price for companies that choose to participate.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomi og ledelse iv undersøkelseen_US
dc.subjectkomposittbedriften_US
dc.subjectbærekraftigheten_US
dc.titleBærekraftighet i norske komposittbedrifteren_US
dc.title.alternativeSustainability in norwegian composite companiesen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.source.pagenumber52 s. (+ vedlegg)en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel