Handelsutvikling i Gjøvik
Abstract
Denne oppgaven ble til med bakgrunn i en aktuell og relevant problematikk knyttet til
handelsutvikling i Gjøvik sentrum. I 1986 fikk Gjøvik et kjøpesenter, etablert under navnet
CC Mart’n. Den gang ble ikke kjøpesenteretableringen sett på som noen trussel for handelen i
sentrum for øvrig. I dag ser man derimot at effekten ble en annen. CC Gjøvik har gjennomgått
store forandringer, og har ekspandert voldsomt. I dag har mye av handelen i Gjøvik flyttet seg
fra Storgata og til kjøpesenteret, som ligger i gangavstand nede ved mjøsstranda.
Sammen med oppdragsgiver, Gjøvik Sentrum AS, har denne oppgaven hatt sikte på å finne ut
hvorfor kunden har forlatt Storgata til fordel for CC Gjøvik. Vi har gjennomført en kvantitativ
undersøkelse både på CC Gjøvik og i Storgata, med totalt 205 respondenter. Undersøkelsen
hadde fokus på å finne driverne til kundetilfredshet, for å gjennom dette peke på hvilke tiltak
Storgata kan iverksette for å stoppe ”lekkasjen” til CC Gjøvik.
Resultatene fra undersøkelsen viser at kundetilfredsheten er betydelig større ved CC Gjøvik,
enn i Storgata. Ved begge handlesteder fant vi at tilfredshet har en signifikant sammenheng
med pris og posisjon. I tillegg utpeker variabler som parkering og service seg. Det viktigste
funnet i vår oppgave er at kunden er i Storgata på grunn av lojalitet, på tross av middels
kundetilfredshet. I denne sammenhengen mener vi det er viktig å forstå at man ikke kan leve
på denne lojaliteten på lang sikt. Tiltak må iverksettes, først og fremst for å høyne
kundetilfredsheten.
Konkrete tiltak som vi foreslår er en reposisjonering gjennom den nystartede foreningen Byen
Vår Gjøvik, endrede parkeringsvilkår og ikke minst et ekte engasjement, fortsatt initiativ og
glød for Storgata som handlested i Gjøvik. Man kommer ingen vei ved å se tilbake på feilene
man har gjort, man må heller se fremover, og holde fokus på hva som kan gjøres riktig!