Blar i NTNU Open på forfatter "Ytterhus, Borgunn"
-
Barn i barnebolig - hverdagsliv og trivsel: En observasjonsstudie
Fylkesnes, Ingunn (Master thesis, 2014)Funksjonshemmede barn som bor i barnebolig representerer en gruppe mennesker som i Norge ikke har kommet til orde i forhold til hvordan de opplever sin hverdag. Tidligere forskning har hentet informasjon fra foresatte, ... -
Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer ... -
Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen
Åmot, Ingvild (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:341, Doctoral thesis, 2014)Dette er en artikkelbasert avhandling. Målet med forskningen har vært å utforske mulige dilemma relatert til ansattes mandat og erfaringer i barnehagen i arbeid med barn med samspillsvansker og medvirkning.Datamaterialet ... -
Barn og sosiale medier
Ekmann, Oda; Malum, Malin (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Omtrent halvparten av alle norske 9-åringer har tilgang til sosiale medier. Barn bruker sosiale medier til å utforske og lære, som underholdning og til å utfolde seg sosialt og kreativt. Samtidig sees det at ... -
Barn og sosiale medier
Ekmann, Oda; Malum, Malin (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Omtrent halvparten av alle norske 9-åringer har tilgang til sosiale medier. Barn bruker sosiale medier til å utforske og lære, som underholdning og til å utfolde seg sosialt og kreativt. Samtidig sees det at ... -
Barns rettigheter ved opphold somatiske barneavdelinger - ivaretas disse? - en kvalitativ studie av helsepersonells opplevelse
Flormælen, Dordi Elisabeth (Master thesis, 2016)Det har i de senere år vært stadig større fokus på pasienters rettigheter i møte med helsevesenet. Vi fikk i 1999 en egen lov; i dag kalt pasient- og brukerrettighetsloven, hvor disse rettighetene var nedfelt. Loven har ... -
Being present in a good way: Interpreters’ reflections on working in staff- and workplace interpreting in Norway
Evans-Jordan, Sarah (Master thesis, 2014)Undersøkelsen som denne oppgaven bygger på har til hensikt å belyse ordningen Tolk på arbeidsplass (TPA), hvor tegnspråklige døve arbeidstakere har rett til tolk på sine arbeidsplasser. Undersøkelsen består av kvalitative ... -
"De setter karakter på hvor flink jeg er med min egen kropp" - En kvalitativ studie av jenters opplevelser med kroppsøvingsfaget i videregående skole
Ulvestad, Siri Sætre (Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å belyse hvordan jenter på yrkesfaglige utdanningsprogram opplever kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er blant annet at statistikk viser at gjennomsnittskarakteren i kroppsøvingsfaget ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Det er jo tilrettelagt for at de skal mestre
Brekke, Unni Elise Gulbrandsen (Master thesis, 2018)Mennesker med utviklingshemming har et mindre variert idretts- og fritidstilbud enn resten av befolkningen. De deltar også mindre sammen med jevnaldrende og oftere i egne tilbud. De opplever flere barrierer til deltakelse, ... -
Development and change in disabled children's social participation assessed by parents in Norwegian daycare centres: 1999 - 2009
Wendelborg, Christian; Ytterhus, Borgunn (Journal article, 2013)The aim of the article was to explore if htere was any alteration in social participation with peers assessed by parents amongst children with disabilities from 1999 - 2009 and discuss the results in light of the ... -
Disability leisure: in what kind of activities, and when and how do youths with intellectual disabilities participate?
Melbøe, Line; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)The article examines what kind of activities youths with intellectual disabilities participate in during their leisure time, and when and how they participate. The analysis is based on qualitative interviews of 10 youths ... -
En hjelpende labb : en kvalitativ studie om bruk av servicehund for kvinner med funksjonsnedsettelse
Eliasson, Martine (Master thesis, 2018)Bakgrunn: Servicehunder er utprøvd som ett av flere tiltak for å styrke selvstendigheten og funksjonen til personer med ulike funksjonsnedsettelser. Denne masterstudien belyser betydningsfulle forhold ved bruk av servicehund ... -
Enslige mindreårige asylsøkeres konstruksjon og opprettholdelse av mening på asylmottak - En kvalitativ studie av enslige mindreårige asylsøkeres opplevelse av mestring og mening i norske asylmottak
Sundli, Julie Anette (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven belyses det hvordan enslige mindreårige asylsøkere (EMA) mellom 15 og 18 år opplever mestring og mening i hverdagen på asylmottak. Følgende problemstilling vil bli adressert Hva fremstår som avgjørende ... -
Fastlegers arbeid med unge enslige flyktninger: En studie av fastlegers arbeidsformer, erfaringer og visjoner rundt tjenestetilbudet til unge enslige flyktninger.
Flataas, Eirin Fritzvold (Master thesis, 2021)Hensikt: Målet for denne masteroppgaven er å utforske helsetilbudet fastleger gir til unge enslige flyktninger som har kommet til Norge og fått status som bosatt. Oppgaven inngår som en delstudie i paraplyprosjektet Taus ... -
Feeling Valued and Adding Value: A Participatory Action Research Project on Co-creating Practices of Social Inclusion in Kindergartens and Communities
Heimburg, Dina von; Langås, Susanne Vollan; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: Contemporary public health problems connect to the social determinants of health, with a growing recognition of social inclusion as imperative to sustainable development. In this quest for social inclusion, ... -
Fra unge enslige flyktninger til ny-bosatte ungdommer - En kvalitativ studie av unge enslige bosatte flyktningers fremtidige helsetrusler og erfarte handlingsrom for å fremme helse
Knatterød, Mina Madsen (Master thesis, 2021)Denne masterstudien er en del av prosjektet Taus Tids Tale – En studie av helsefremming og tjenesteutforming for unge enslige bosatte flykninger, som er et samarbeid mellom NTNU og Trondheim universitetskommune, Barne- og ... -
Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools
Østvik, Jørn (Doctoral theses at NTNU;2017:281, Doctoral thesis, 2017)Vennskap regnes som en av de mest betydningsfulle sosiale relasjoner gjennom livet, og skolen er en viktig arena for barns utvikling av vennskap. På tross av at det er gjort betydelig forskning om vennskap blant elever ... -
From public health to public good: Toward universal wellbeing
Heimburg, Dina von; Prilleltensky, Isaac; Ness, Ottar; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2022)