• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i på forfatter 
  •   Hjem
  • Blar i på forfatter
  •   Hjem
  • Blar i på forfatter
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i NTNU Open på forfatter "Ytterhus, Borgunn"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-20 av 37

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Barn i barnebolig - hverdagsliv og trivsel: En observasjonsstudie 

      Fylkesnes, Ingunn (Master thesis, 2014)
      Funksjonshemmede barn som bor i barnebolig representerer en gruppe mennesker som i Norge ikke har kommet til orde i forhold til hvordan de opplever sin hverdag. Tidligere forskning har hentet informasjon fra foresatte, ...
    • Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? 

      Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer ...
    • Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen 

      Åmot, Ingvild (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:341, Doctoral thesis, 2014)
      Dette er en artikkelbasert avhandling. Målet med forskningen har vært å utforske mulige dilemma relatert til ansattes mandat og erfaringer i barnehagen i arbeid med barn med samspillsvansker og medvirkning.Datamaterialet ...
    • Barns rettigheter ved opphold somatiske barneavdelinger - ivaretas disse? - en kvalitativ studie av helsepersonells opplevelse 

      Flormælen, Dordi Elisabeth (Master thesis, 2016)
      Det har i de senere år vært stadig større fokus på pasienters rettigheter i møte med helsevesenet. Vi fikk i 1999 en egen lov; i dag kalt pasient- og brukerrettighetsloven, hvor disse rettighetene var nedfelt. Loven har ...
    • Being present in a good way: Interpreters’ reflections on working in staff- and workplace interpreting in Norway 

      Evans-Jordan, Sarah (Master thesis, 2014)
      Undersøkelsen som denne oppgaven bygger på har til hensikt å belyse ordningen Tolk på arbeidsplass (TPA), hvor tegnspråklige døve arbeidstakere har rett til tolk på sine arbeidsplasser. Undersøkelsen består av kvalitative ...
    • "De setter karakter på hvor flink jeg er med min egen kropp" - En kvalitativ studie av jenters opplevelser med kroppsøvingsfaget i videregående skole 

      Ulvestad, Siri Sætre (Master thesis, 2016)
      Formålet med denne studien er å belyse hvordan jenter på yrkesfaglige utdanningsprogram opplever kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er blant annet at statistikk viser at gjennomsnittskarakteren i kroppsøvingsfaget ...
    • Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter 

      Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ...
    • Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter 

      Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ...
    • Det er jo tilrettelagt for at de skal mestre 

      Brekke, Unni Elise Gulbrandsen (Master thesis, 2018)
      Mennesker med utviklingshemming har et mindre variert idretts- og fritidstilbud enn resten av befolkningen. De deltar også mindre sammen med jevnaldrende og oftere i egne tilbud. De opplever flere barrierer til deltakelse, ...
    • Development and change in disabled children's social participation assessed by parents in Norwegian daycare centres: 1999 - 2009 

      Wendelborg, Christian; Ytterhus, Borgunn (Journal article, 2013)
      The aim of the article was to explore if htere was any alteration in social participation with peers assessed by parents amongst children with disabilities from 1999 - 2009 and discuss the results in light of the ...
    • Disability leisure: in what kind of activities, and when and how do youths with intellectual disabilities participate? 

      Melbøe, Line; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The article examines what kind of activities youths with intellectual disabilities participate in during their leisure time, and when and how they participate. The analysis is based on qualitative interviews of 10 youths ...
    • En hjelpende labb : en kvalitativ studie om bruk av servicehund for kvinner med funksjonsnedsettelse 

      Eliasson, Martine (Master thesis, 2018)
      Bakgrunn: Servicehunder er utprøvd som ett av flere tiltak for å styrke selvstendigheten og funksjonen til personer med ulike funksjonsnedsettelser. Denne masterstudien belyser betydningsfulle forhold ved bruk av servicehund ...
    • Enslige mindreårige asylsøkeres konstruksjon og opprettholdelse av mening på asylmottak - En kvalitativ studie av enslige mindreårige asylsøkeres opplevelse av mestring og mening i norske asylmottak 

      Sundli, Julie Anette (Master thesis, 2018)
      I denne masteroppgaven belyses det hvordan enslige mindreårige asylsøkere (EMA) mellom 15 og 18 år opplever mestring og mening i hverdagen på asylmottak. Følgende problemstilling vil bli adressert Hva fremstår som avgjørende ...
    • Fastlegers arbeid med unge enslige flyktninger: En studie av fastlegers arbeidsformer, erfaringer og visjoner rundt tjenestetilbudet til unge enslige flyktninger. 

      Flataas, Eirin Fritzvold (Master thesis, 2021)
      Hensikt: Målet for denne masteroppgaven er å utforske helsetilbudet fastleger gir til unge enslige flyktninger som har kommet til Norge og fått status som bosatt. Oppgaven inngår som en delstudie i paraplyprosjektet Taus ...
    • Feeling Valued and Adding Value: A Participatory Action Research Project on Co-creating Practices of Social Inclusion in Kindergartens and Communities 

      Heimburg, Dina von; Langås, Susanne Vollan; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Background: Contemporary public health problems connect to the social determinants of health, with a growing recognition of social inclusion as imperative to sustainable development. In this quest for social inclusion, ...
    • Fra unge enslige flyktninger til ny-bosatte ungdommer - En kvalitativ studie av unge enslige bosatte flyktningers fremtidige helsetrusler og erfarte handlingsrom for å fremme helse 

      Knatterød, Mina Madsen (Master thesis, 2021)
      Denne masterstudien er en del av prosjektet Taus Tids Tale – En studie av helsefremming og tjenesteutforming for unge enslige bosatte flykninger, som er et samarbeid mellom NTNU og Trondheim universitetskommune, Barne- og ...
    • Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools 

      Østvik, Jørn (Doctoral theses at NTNU;2017:281, Doctoral thesis, 2017)
      Vennskap regnes som en av de mest betydningsfulle sosiale relasjoner gjennom livet, og skolen er en viktig arena for barns utvikling av vennskap. På tross av at det er gjort betydelig forskning om vennskap blant elever ...
    • Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school 

      Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This study explores the personal characteristics that influence the establishment of friendships among seven students who use augmentative and alternative communication (AAC) and fellow students in primary school. Students ...
    • Golden Paper, a Chain and a Bag: A Phenomenology of Queer Things in a Special Needs Education Unit 

      Evensen, Kristin Vindhol; Standal, Øyvind Førland; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Children naturally play with things in both expected and unexpected ways. A stick, a spoon, or a chain of pearls may each seem to contain a goldmine of possibilities for the individual child. Every child encounters an ...
    • “He is not crying for real”: severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units 

      Evensen, Kristin Vindhol; Ytterhus, Borgunn; Standal, Øyvind Førland (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Students with severe and multiple disabilities are, according to official Norwegian policies, to be included in ordinary school settings. Yet usually their schooldays are organized differently from those of their non-disabled ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit