Browsing NTNU Open by Author "Vik, Nassira Essahli"
Now showing items 1-7 of 7
-
"Det ville ikke vært mulig uten å kunne språket»
Roll, Emilie (Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer arbeidsinnvandrere har med språkopplæringen i Norge. Fra et individperspektiv tar oppgaven for seg hvilke faktorer som kan hemme og fremme deltakelse ... -
Flerspråklige barn mellom kartlegging og inkludering - En diskursanalyse
Vik, Nassira Essahli (Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om språkkartlegging av barn med minoritetsbakgrunn. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan barn med minoritetsbakgrunn framstår i, og som følge, av kartleggingsdiskursen. Et annet mål var ... -
«Hvordan forstå frafallsutfordringene i videregående opplæring i lys av fem ungdommers egne opplevelser og erfaringer med avbrudd i skole.» En kvalitativ studie av ungdommers betraktninger rundt egne opplevelser knyttet til frafall i videregående skole.
Åsgard, Veronica Furre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er knyttet til studiet i erfaringsbasert master for rådgivning for barn og unge. Oppgaven har en fenomenologisk tilnærming, og omhandler hvordan ungdom opplever og reflekterer rundt avbrudd av eget ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk virksomhet i grunnskolen - til elevens beste? En kvalitativ intervjustudie av tre spesialpedagogiske koordinatorers opplevelse av arbeidet med spesialundervisning.
Nilsen, Anine Kristin (Master thesis, 2023)Spesialundervisningen generelt, dens effekter og organisering har fått stor oppmerksomhet i forskningen. Studier innenfor dette feltet har hatt stort fokus på lærernes perspektiv. Mindre av feltet har belyst spesialpedagogers ... -
«Se meg før jeg slår»
Knutsen, Lene Leinhardt (Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven har vært barn med utagerende atferd. Tittel for oppgaven er «Se meg før jeg slår» og formålet med oppgaven var å få innsikt i spesialpedagogers og barnehagelæreres opplevelse av arbeidet med ... -
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss?
Vik, Nassira Essahli (Journal article; Peer reviewed, 2017)Språkkartlegging i barnehagen er et konfliktfylt felt som preges av enten/eller tenkning. På den ene siden ser kartleggingstilhengerne ut til å ha en positivistisk tro på at kartlegging kan bidra til løsninger på alt fra ... -
Vi er alle sammen her for barna
Eriksen, Kaya Meisingset (Master thesis, 2024)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for hvordan barne- og ungdomsarbeidere opplever sin rolle og arbeidshverdag i spesialundervisning. Formålet med studien er å belyse deres erfaringer og opplevelser. I ...