Blar i NTNU Open på forfatter "Torvatn, Anne Charlotte"
-
Arbeid med argumenterende tekst på 3.trinn. En delstudie fra prosjektet Innføring av sjangerpedagogikk i tre trondheimsskoler.
Larsen, Ann Sylvi; Brujordet, Marit Opland; Ofte, Ingunn; Torvatn, Anne Charlotte (Journal article; Peer reviewed, 2018)Temaet for denne artikkelen er skriveopplæring i grunnskolens barnetrinn. Artikkelen studerer en skriveprosess over to uker i sjangeren argumenterende tekst i en tredjeklasse hvor læreren kurses i den australske sjanger ... -
Meningsfull skriving på 1. trinn
Svingen, Anita (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien undersøker jeg hvordan tre førsteklassinger skriver tekster etter meningsfulle skriveoppdrag, basert på teori om funksjonell skriving. Jeg har sett spesielt på hvilke spor som finnes i elevtekstene ... -
«Og så må du passe på lydene» En kasusstudie av en lærers gjennomføring av veiledet lesing på 2. trinn, med fokus på lesedimensjoner og veiledningsstrategier
Sæbø, Kamilla Færstad (Master thesis, 2019)Denne kasusstudien fokuserer på hvilke lesedimensjoner læreren legger vekt på i sin samtale med elevene i veiledet lesing, og hvordan hun veileder elevene. Problemstillingen min lyder som følgende: Hvordan gjennomfører en ... -
Studenter med ADHD og deres lesing av fagtekster. En kvalitativ studie av tre studenters lesestrategier og kompenserende tiltak i møter med skriftlig materiale i høyere utdanning.
Kulset, Elina Munch (Master thesis, 2023)Lesing er noe alle må forholde seg til i dagens samfunn. Samtidig som vi interagerer med et større mangfold tekstpraksiser, øker behovet for en fundamental literacy, der lesekompetanse står sentralt. Som student er det ... -
Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen
Torvatn, Anne Charlotte (Doctoral thesis, 2002)I den norske grunnskolen og videregående skolen finnes det i dag om lag 815 000 elever. De aller fleste av disse elevene leser lærebøker i det daglige. Når man tenker seg at også lærerne som underviser disse elevene, leser ...