Blar i NTNU Open på forfatter "Strøm, Bjarne"
-
Analyse av betydningen av å ha gått i barnehage (kindergarden) på elevprestasjoner.
Holm, Kjetil (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven startet jeg med å se på tidligere forskning, og tok utgangspunkt i en hypotese om at det å gå i barnehage har en positiv effekt på leseferdighetene i fjerde klasse. I gjennomgangen av tidligere forskning ... -
Analyse av betydningen av å ha gått i barnehage på elevprestasjoner
Finne, Brita Engen (Bachelor thesis, 2020)Formålet med oppgaven er å undersøke om det å gå i barnehage har betydning for leseprestasjonene til fjerdeklassinger i Norge. I tillegg tar den for seg hvorvidt effekten av å gå i barnehage avhenger av foreldrenes bakgrunn ... -
Analyse av hvordan kjønn og fødselsmåned påvirker leseferdigheter hos elever i Norge og Sverige
Mørch-Thoresen, Eira (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven utforskes det om det er forskjeller i leseferdighet hos gutter og jenter, og hvorvidt fødselsmåned har noen effekt på leseferdigheter. I tillegg analyseres forskjellen i leseferdighet mellom de to aktuelle ... -
Analyse av hvordan utdanning, erfaring og ferdigheter påvirker lønnsnivået i land med ulik grad av fagorganisering
Torød, Kristin Morvik; Ordemann, Cato-André Erichsen (Bachelor thesis, 2019)Til tross for en generell konsensus om at fagorganisering har positiv innvirkning på lønnsulikhet, har fagorganisasjonene i OECD-land hatt en jevn reduksjon i medlemsoppslutningen de siste 15 årene. På sikt kan en slik ... -
Analyse av lønnsforskjeller mellom kvinner i Norge og Estland
Støkkan, Elias Hustad (Bachelor thesis, 2019) -
Analyse av lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i Italia og Norge
Lynås, Mads; Stub, Nora (Bachelor thesis, 2019)Innen forskning har interessen for yrkesaktive kvinner økt nasjonalt og internasjonalt de senere årene. Kvinner har stadig blitt en større del av arbeidsstyrken, og følgelig har lik lønn mellom kvinner og menn blitt en ... -
Analyse av prestasjonsforskjeller mellom innvandrerelever i Norge og Canada
Hercz, Lisa Yael,; Høyer-Humberset, Magnus,; Kristensen, Henriette Storm,; Rudberg, Olav Yoo Stavheim (Bachelor thesis, 2020)Innvandrerelever presterer globalt sett dårligere enn den øvrige befolkningen. Dette har også konsistent vært tilfellet i Norge, men ikke i Canada. Denne oppgaven undersøker i hvilken grad elevprestasjoner mellom første- ... -
Avkastning av å ha gått i barnehage på leseprestasjonene hos barneskoleelever
Vågen, Høvstad Ellen; Gillebo, Trine; Lodgaard, Adrian (Bachelor thesis, 2020)En skoleproduktfunksjon har som mål å vise hvordan testresultat påvirkes av skolefaktorer, familie/elevkarakterisitka og medelevkarakteristika. I denne oppgaven er det leseferdigheter blant barn i fjerdeklasse som blir ... -
Avkastning av ferdigheter i arbeidslivet i Norge: En empirisk analyse med PIAAC 2013 data
Langan, Arne Bjørdal (Master thesis, 2014) -
Avkastning av utdanning
Almklov, Dorthea" "Tomter, Håkon" "Hanno, Ida Ljøgodt von" "Solem, Mari (Bachelor thesis, 2019) -
Bacheloroppgave i Samfunnsøkonomi: Lønnsanalyse av land med ulik økonomisk vekst
Jokstad, Vebjørn; Tryland, Håvard (Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne teksten er å undersøke lønnsgapet mellom ulike europeiske land som gjennom historien har hatt ulik økonomisk vekst. Denne studien undersøker hvorvidt lønnsgapet mellom landene av interesse kan forklares ... -
Barnehagens effekt på leseferdigheter
Larsen, Margrethe Veiset; Skjeflo, Sigrid Kornberg (Bachelor thesis, 2020)Her analyserer vi effekten av barnehagedeltagelse på leseferdigheter til elever på 4.trinn. Analysen tar utgangspunkt i datasettet PIRLS2001. -
Danmark og Polen: Forskjeller i avkastning av utdanning
Haug, Ingrid Dørum; Hårstad, Stella Margretardottir (Bachelor thesis, 2019)Hovedfunn i vår analyse: - Det generelle lønnsgapet mellom Danmark og Polen er betydelig. Våre estimater tyder på at en polakk i gjennomsnitt tjener 150 prosent mindre i timen enn det en danske gjør. - I alle modeller ... -
Deltagelse i barnehage
Udland, Anders Martinius (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven anvendes James Colemans’s skoleproduktfunksjon, som forklaring på myndigheters påvirkningskraft ved leseferdigheter hos barn. Oppgaven ønsker å finne svar på hvorvidt deltagelse i barnehage vil gi positiv ... -
Do Smaller Classes Always Improve Students' Long-run Outcomes?
Falch, Torberg; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Strøm, Bjarne (Journal article; Peer reviewed, 2017)We exploit the strict class size rule in Norway and matched individual and school register information for 1982–2011 to estimate long-run causal effects on income and educational attainment. Contrary to recent evidence ... -
Dommeradferd i norsk fotball: En empirisk analyse
Hansen, Robert (Master thesis, 2011) -
Earning or Learning? How Extending Closing Time in the Retail Sector Affects Youth Employment and Education
Bensnes, Simon Søbstad; Strøm, Bjarne (Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper estimates the causal impact of increased demand for low‐skilled workers on youth employment, and short and long run education. We exploit quasi‐experimental demand shifts for retail workers due to changes in ... -
Earning or Learning? How Extending Closing Time in the Retail Sector Affects Youth Employment and Education
Bensnes, Simon Søbstad; Strøm, Bjarne (Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper estimates the causal impact of increased demand for low‐skilled workers on youth employment, and short and long run education. We exploit quasi‐experimental demand shifts for retail workers due to changes in ... -
Effekt av barnehage på elevprestasjoner
Stølan, Randi; Wold, Bettina (Bachelor thesis, 2020)Det er bred konsensus blant forskere og fagmiljø om at barnehagedeltakelse gir positive utslag på elevprestasjoner. Hensikten med denne oppgaven er å analysere barnehageeffekten, og se om den endres ved å ta høyde for andre ... -
Effekten av klassestørrelse på testresultater i Norge og Sverige
Grande, Jakob (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg sett på effekten av klassestørrelse på leseferdighetene til 5.klassinger i Norge og Sverige. Har inkludert flere kontrollvariabler for å kunne se på den isolerte effekten av den avhengige variabelen ...