Blar i NTNU Open på forfatter "Solheim, Randi"
-
Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi (Peer reviewed; Journal article, 2019)This article addresses written feedback to students’ drafts and provides insight into teachers’ formative assessment practices. Data are taken from a large cross-disciplinary project on writing and assessment in Norway and ... -
Elevers oppfatning og bruk av en lærers skriftlige respons
Sandbu, Vilde (Master thesis, 2022)Skriving har i lang tid vært en viktig ferdighet både for å kunne lære, men også for å kunne delta i samfunnet. For å støtte elevers utvikling av denne sentrale ferdigheten, legges det i læreplanen vekt på hvordan vurdering ... -
Faglig, fagovergripende, flerfaglig. Skriveopplæring i ungdomsskolen – på fagenes premisser
Lorentzen, Vibeke (Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:167, Doctoral thesis, 2023)English summary Disciplinary writing instruction How can teachers facilitate disciplinary relevant writing instruction in secondary school? This is an important question because we need more knowledge about how teachers ... -
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article reports consequences for student writing quality based on a long-term professional learning project. Project teachers, representing all school subjects in grades 3–7, were presented with a writing construct, ... -
"Jeg liker at hun bruker modelltekst i starten, det gir meg støtte på oppsett og hva som skal være med i de ulike delene" - En undersøkelse av hvordan én lærer tar i bruk et undervisningsopplegg basert på modelltekst, og hvilke spor den setter i elevtekstene.
Vassbakk, Veronica (Master thesis, 2022)Et tydelig trekk ved norsk læreplanverk og læremidler er vektleggingen av modelltekster som pedagogiske ressurser. Satsingen på utvikling av pedagogiske ressurser har som mål å gi lærere ressurser som kan benyttes i ... -
Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment
Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2016)This article reports on a qualitative study of teachers’ collegial discussions on assessment of students’ texts, focusing on how they use assessment tools, argue and interact. The data consists of two sets of collaborative ... -
Personlig skriving – et norskfaglig bidrag til temaet folkehelse og livsmestring i skolen
Råum, Marie (Master thesis, 2022)Innføringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring høsten 2020 satte barn og unges psykiske helse på dagsordenen. Gjennom fagfornyelsen ble det vedtatt at det skal arbeides med dette temaet både på fagenes ... -
Rammer for skriveopplæring? - En studie av situerte skrivehendelser på 4.trinn
Stenersen, Astrid Elisabeth (Master thesis, 2018) -
Rammer for skriving. En kvalitativ kasusstudie av fjerdeklassingers bruk av skriverammer.
Malones, Chalin Mork; Sætre, Nora (Master thesis, 2023)I denne kvalitative kasusstudien, som er skrevet innenfor rammene til forsknings- og utviklingsprosjektet PRANO ved NTNU, undersøker vi hvordan en gruppe fjerdeklassinger bruker skriverammer i et skriveforløp der elevene ... -
Rammer for skriving. En kvalitativ kasusstudie av fjerdeklassingers bruk av skriverammer.
Sætre, Nora; Malones, Chalin Mork (Master thesis, 2023)I denne kvalitative kasusstudien, som er skrevet innenfor rammene til forsknings- og utviklingsprosjektet PRANO ved NTNU, undersøker vi hvordan en gruppe fjerdeklassinger bruker skriverammer i et skriveforløp der elevene ... -
Skrivarane og essayet: Ein studie av fire elevar på Vg3 som skriv og samtalar om essay
Betten, Christina (Master thesis, 2023)Denne studien gjer ei kvalitativ undersøking av fire elevar på Vg3 som skriv og samtalar om essay. Gjennom analysar av ei skriveoppgåve, fire essay og fire tekstsamtalar studerer eg korleis arbeidet med norskfagleg ... -
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre
Lorentzen, Vibeke; Igland, Mari Ann; Solheim, Randi (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret. I Læreplanverket for Kunnskapsløftet inngår skriving som grunnleggende ... -
Snipp snapp snute, og så var dette landet et demokrati - en studie av elevers forståelse av skriving i norsk og samfunnsfag.
Krogh, Kari Gulstuen (Master thesis, 2020)I dag blir det å kunne forholde seg til tekst sett på som en av de viktigste ferdighetene mennesker må ha for å kunne ta del i demokratiet og samfunnet. Å kunne forholde seg til tekst krever en grunnleggende literacy, der ... -
Språket i smeltegryta. Sosiolingvistiske utviklingsliner i industrisamfunnet Høyanger
Solheim, Randi (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:165, Doctoral thesis, 2006)Dette er ei avhandling om dialektkontakt og talemålsendring, og om dei gjensidige banda mellom sosiokulturelle og språklege endringsprosessar. Arenaen er industrisamfunnet Høyanger som blei etablert i 1916, og som raskt ... -
Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing
Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2016)In this article, we present the specific criteria that are currently being introduced in Norwegian teaching and assessment of writing, as well as selected aspects of their development. The article builds on an assumption ... -
Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility
Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2015)This article reports on a study of writing and assessment in upper primary school, focusing on how teachers develop assessment competence through professional discussions in interdisciplinary groups. The empirical data ...