Browsing NTNU Open by Author "Smeplass, Eli"
Now showing items 1-20 of 54
-
Approaching Policies for Handling Social Inequality in Nordic Education
Smeplass, Eli; Leiulfsrud, Håkon (Peer reviewed; Journal article, 2020)One of the main features of the Nordic Welfare Model is the strong emphasis on social equality with ambitious public welfare arrangements, including family policies, public health and the educational system. Despite of ... -
Barriers to Equality and Cultural Responsiveness in Three Urban Norwegian Primary Schools: A Critical Lens for School Staff Perceptions
Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2022)Literature regarding the gap between the conceptualization of inequality and school staffs’ perception of it in Norwegian schools is scarce. Therefore, we explore the challenges that Norwegian school staff have experienced ... -
Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions
Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2024)This article discusses the notion of a ‘morally equipped’ childhood and adolescence, and how such a notion can help us get a fresh perspective on the relation between young people’s participation and empowerment, and the ... -
BULKIS-RAPPORT 2/21
Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Report, 2021-07-08)Som ledd i en pågående longitudinell datainnsamling samlet forskergruppen BULKIS ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet inn kvalitative/kvantitative data fra Norge/Sverige våren ... -
Can all children flourish in Nordic communities? A study of how elementary school children perceive their well-being
Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2024)Few Nordic studies put children’s experiences of social inequality at their centre. This article explores the children’s perceptions of their education and well-being within two Nordic cities. The participants in this ... -
Den norske kjønnsforskningen: Forskning, politikk, diskurser og makt
Smeplass, Eli (Master thesis, 2012)Oppgavens tema er forskning, politikk og makt. Prosjektet er en kvalitativ analyse av den norske kjønnsforskningen. Det norske kjønnsforskningsprogrammet legges ned fra 2012. I kjølvannet av dette handler oppgaven om hva ... -
Det handler om å bygge broer
Nordvi, Ida Marie (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Relasjonskompetanse og relasjonsbygging mellom lærer-elev er begreper som står sentralt i skolen, og er et utgangspunkt for en god arbeidsdag både for læreren selv, og eleven. Hensikten med denne oppgaven var ... -
Developing a Digital Learning Community: How a Campus Lockdown Made Us Rethink Our Teaching
Smeplass, Eli; Hylander, Lene (Peer reviewed; Journal article, 2021)Norwegian universities cancelled all campus activity as a response to a nationwide increase in Covid-19 cases. Lectures were moved to online platforms. The pandemic regulations forced us to redesign our teaching for a group ... -
Editorial: Persistent Inequality in Urban Educational Organizations -Current Issues and Possible Solutions
Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Ho, Ka Lee carrie (Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Elevenes motivasjon - lærernes muligheter
Sandbæk, Kjetil (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven diskuterer jeg hva som motiverer elevene til å aktivt delta i teoriundervisningen på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Oppgaven tar utgangspunkt i en case-studie av to klasser fra VG1 Bygg- anleggsteknikk, ... -
Elevmedvirkning i skolen
Stakkeland, Anne Marte (Bachelor thesis, 2019)Elevmedvirkning er en viktig del av elevenes danningsprosess. Det er også med på å utvikle dem til å bli gode og selvstendige medlemmer av det demokratiske samfunnet de lever i. Tema for denne oppgaven er elevmedvirkning ... -
Fagbrev på jobb: En alternativ modell for opplæring og styrket rekruttering i Telekommunikasjonsmontørfaget
Lossius, Roger (Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan voksne hjelpearbeidere i Telekommunikasjonsmontørfaget opplever deres nye opplæringssituasjon gjennom Fagbrev på jobb-ordningen. Ordningen som ble vedtatt i 2018 ... -
Fra innsatt til fagarbeider
Braaten-Jakobsen, Svend-Bertil (Master thesis, 2022)Dette er en masteravhandling som er en del av studiet Master i yrkesdidaktikk ved NTNU, og bygger på en studie ved et fengsel i Norge. Det er flere etater som jobber med og tett på de innsatte og et felles alle etatene ... -
Global blueprints, national problem constructions and local contradictions in Norwegian teacher training
Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl; Leiulfsrud, Håkon (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents an in-depth case analysis of Norwegian teacher training, exploring the intricate dynamics between global blueprints, national problem constructions and local realities. As Norwegian educational policy ... -
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change
Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study reports on an unique opportunity to compare four quantitative/qualitative datasets from 2017 to 2021, before and after the activist Greta Thunberg became known to the general public. Through a mixed-methods ... -
Gør mændene en forskel i børnehaven? Rapport fra et studie af børnehavens pædagogiske kønskarakter
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2020)Do men make a difference in kindergartens? Report from a study of the gendered character of the kindergarten. Several kindergarten policies identify men as an exceptional educational resource in kindergartens. An increased ... -
Helse- og oppvekstfag i et lokalmiljø ........................................................... En kvalitativ studie av elever og læreres forståelse av oppvekstbetingelser på bygda
Haakonsen, Linda-Marie N (Master thesis, 2020)Sammendrag Jenter som vokser opp på bygda foretrekker ofte typisk kvinnedominerte yrker når de skal velge studieretning. I denne sammenheng har jeg undersøkt om det er noe som påvirker jentenes utdanningsvalg. Jeg har ... -
Hvilken karakter fikk du?
Dahlmo, Tor Martin (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven retter ett blikk mot karakterer i et vurdering for læring-perspektiv. Den vil gi innsikt i hvilke utfordringer lærere har ved bruk av karakterer i vurderingen. Dette kommer frem gjennom lærernes svar, ... -
Hvordan kan læreren bruke lekser som en ressurs ved siden av undervisningen?
Helgevold, Eskild Gilje (Bachelor thesis, 2019)Jeg har valgt å fordype meg i lekser til denne bacheloroppgaven. Jeg har alltid vært fascinert av fenomenet lekser og forsøkt å forstå den komplekse naturen av lekser i vår moderne skole. I dette prosjektet har mine studier ... -
Hvordan snakke med elever om seksualitet?
Meløy, Siren (Bachelor thesis, 2019)I dette forskningsprosjektet har jeg forsøkt å sette lys på hvordan ulike lærebøker i samfunnsfag velger å arbeide med temaet seksualitet, og hvilke følger dette kan ha for elevenes læring. Jeg har også ønsket å undersøke ...