Blar i NTNU Open på forfatter "Smeplass, Eli"
-
Investigating adult learners' experiences from using slow reading as a pedagogical approach
Smeplass, Eli (Journal article, 2023)This article explores the utilization of slow reading as a pedagogical tool aimed at enriching the learning experience in higher education, with a particular emphasis on fostering meaningful engagement with academic texts. ... -
Kan Heimdall's Quest bidra til klassemiljø?
Dalsaune, Karl Arne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg temaet hvordan et spillbasert motivasjonssystem kan ha en innvirkning på klassemiljø. Jeg har vært lærer i 12 år ved IKT-servicefag. Dette er en kryssløplinje på vg2, som samler elever med ... -
Kan læreboka være lærerens eneste hjelpemiddel? - En lærebokanalyse om demokratisk medborgerskap
Hansen, Lena (Bachelor thesis, 2019)En viktig politisk og pedagogisk målsetning i den norske skolen er at elevene forberedes til demokratisk samfunnsdeltakelse gjennom opplæringen, dette skal klargjøre elevene til det vi kaller å være en demokratisk medborger. ... -
Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap
Smeplass, Eli (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:330, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Norsk lærerutdanning er under stort press fra media, politikere og ett offentlig utdanningssystem opptatt av hvordan man kan reformere og forbedre norsk skole og lærerutdanningen. Avhandlingen retter fokuset ... -
Krisepedagogikk: Bruken av skremmende og ufiltrerte nyheter i undervisning
Dalby, Hanne Mostervik (Bachelor thesis, 2019)Hvordan snakker man med unge elever om krisepregede hendelser? I denne oppgaven har jeg brukt kvalitative intervju for å se nærmere på hvordan et utvalg norske lærere håndterer krisepregede hendelser i sin undervisning. ... -
Kroppspress på ungdomsskolen
Alne, Silje Storhagen (Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Jeg har valg å undersøke kroppspresset på ungdomsskolen. Grunnen til at jeg valgte å gjøre dette, var at jeg selv hadde lest en del artikler tidligere, hvor de aller fleste hadde henvisninger til undersøkelser ... -
Kønnene i sociologisk krydsild: Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2018)The genders in sociological crossfire: Men are a desired resource in the kindergartens, but why? It has become the common strong point of view in politics of education, that men are an exceptional educational resource in ... -
Lærerhjerte
Isaksen, Tonje Mølmen (Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne bacheloroppgaven er barneomsorg, og problemstillingen fokuserer på hvordan lærere forholder seg til elevers omsorgssituasjon, og eventuelt omsorgssvikt. I tillegg har jeg en underproblemstilling som fokuserer ... -
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2017)Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ... -
Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education
Granados, Anabel Corral; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2023)Although the Nordic educational models have traditions of inclusion, researchers have found strong evidence that they can reproduce inequalities for minoritized groups attending primary and lower secondary schools. Following ... -
Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice
Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article critically examines the intricate balance between instrumentalism and the pursuit of a comprehensive perspective within higher education. Specifically, the study investigates the experiences of vocational ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
Storstad, Oddveig; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Perspektiver på krisepedagogikkens plass i skolen
Vist, Lars Bjørnar (Bachelor thesis, 2019)Perspektiver på krisepedagogikkens plass i skolen er et spennende tema. For å undersøke dette nærmere valgte jeg å gå for problemstillingen: hvordan lærere bruker krisepregede nyheter i undervisningen. Jeg valgte å undersøke ... -
Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment
Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Sperling, Katerina; Akse, Jannicke (Peer reviewed; Journal article, 2022)Childhood marginalization is the result of complicated processes that appears difficult to address for policymakers worldwide. Neo-institutional theory enables studies of the complexity of educational organizations, showing ... -
Samarbeid mellom skole og hjem
Flaten, Erlend (Bachelor thesis, 2019)Formål og problemstilling: Samarbeidet mellom skole og hjem er noe som de seneste tiårene har kommet i større og større fokus. Temaet er noe som påvirker og engasjerer alle involverte parter, der undersøkelser viser til ... -
Samfunnsutfordringen av kjønnsforskjellige prestasjoner i utdanning
Nordbø, Sindre (Bachelor thesis, 2019)Hensikten med dette prosjektet er å se på Stoltenberg-utvalgets utsagn om at kjønnsforskjeller i utdanningsløpet er en samfunnsutfordring (NOU, 2019: 3, s. 12). Problemstillingen som forskes på i dette prosjektet er Hvilke ... -
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering
Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Strømmen, Sigrid Elise (Research report, 2022)I denne rapporten presenterer vi funn og refleksjoner knyttet til et utviklingsprosjekt ved yrkesfaglærerutdanningen i Trondheim. Vi har gjennom et semester hatt jevnlige møter hvor vi har diskutert erfaringer med veiledning ... -
Stärken und Herausforderungen des sequenziellen Systems der Berufsausbildung in Norwegen
Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl (Journal article, 2023)Nach einer Einführung in das norwegische Berufsbildungssystem werden die hohen Abbruchquoten im Berufsbildungsbereich thematisiert. Dabei ist der Übergang von der schulischen in die betriebliche Phase die entscheidende ... -
A study on children perceptions of social exclusion and the structural drivers of discrimination in Norwegian elementary schools
Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores children's understanding of social exclusion within their school contexts through a critical race theoretical lens and how social exclusion and repression occur in a country whose policy is typically ... -
Theorising VET: European Differences, Commonalities and Contestation
Bill, Esmond; Ketschau, Thilo J.; Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Steib, Christian; Wedekind, Volker (Journal article, 2023)Context: VET is faced with profound challenges in the post-COVID era: fundamental questions about the purposes of VET, its limitations and its theoretical justification, have acquired renewed importance. Across national ...