Browsing NTNU Open by Author "Prasolova-Førland, Ekaterina"
Now showing items 1-20 of 59
-
3D Visualization and Simulation of the Human Navigation System
Hjelle, Henrik (Master thesis, 2015)The aim of this thesis is to investigate how 3D visualizations and virtual reality can be used to make the human navigation system understandable for the general public. To do this, a 3D visualization of the human navigation ... -
Aquaculture Simulator
Bøe, Trond Anders (Master thesis, 2015)Salmon fish farming has evolved to become a multi-billion dollar industry for Norway, with a significant growth in the last 10 years. With the introduction of modern and advanced technical equipment and higher environmental ... -
Augmented Reality for Neurosurgery Training on the SphenoBlock Procedure
Jentoft, Ask (Master thesis, 2021)This study aims to utilize Augmented Reality technology to create and application for training medical personnel. Training is done to improve for the SphenoBlock procedure, a research project at St. Olav's University ... -
Augmented Reality som et pedagogisk verktøy
Rapp, Nora Therese (Master thesis, 2020)Høsten 2020 tas de nye læreplanene i bruk. Disse vektlegger å utdanne barn til å blant annet ha evne til refleksjon, og være utforskende og kreative. Augmented Reality (AR) er en teknologi som kan være nyttig til nettopp ... -
Boosting Motivation and Self-Efficacy Through Formative Feedback in Virtual Reality Vocational Training and Career Guidance
Fosli, Frida; Sigmundstad, Therese (Master thesis, 2024)Arbeids- og velferdsetaten (NAV) tilbyr velferdsgoder som fokuserer på unge jobbsøkere som strever med å innta arbeidslivet. Mange av disse unge jobbsøkerne sliter med lav selvtillit og motivasjon som følge av onstendighetene. ... -
Boosting Motivation and Self-Efficacy Through Formative Feedback in Virtual Reality Vocational Training and Career Guidance
Sigmundstad, Therese; Fosli, Frida (Master thesis, 2024)Arbeids- og velferdsetaten (NAV) tilbyr velferdsgoder som fokuserer på unge jobbsøkere som strever med å innta arbeidslivet. Mange av disse unge jobbsøkerne sliter med lav selvtillit og motivasjon som følge av onstendighetene. ... -
Career Guidance in Collaborative Virtual Reality
Røkke, Christian Bernard Bouwhuis; Ulvestad, Simen (Master thesis, 2020)Bruken av virtuell virkelighets teknologier for opplæring på arbeidsplass og utdanning blir stadig mer populært. Å bruke virtuell virkelighet med hensikt til å hjelpe unge jobbsøkere å få innsikt i forskjellige yrker er ... -
Career Guidance in Collaborative Virtual Reality
Ulvestad, Simen; Røkke, Christian Bernard Bouwhuis (Master thesis, 2020)Bruken av virtuell virkelighets teknologier for opplæring på arbeidsplass og utdanning blir stadig mer populært. Å bruke virtuell virkelighet med hensikt til å hjelpe unge jobbsøkere å få innsikt i forskjellige yrker er ... -
Collaboration And Education With The MagicLeap One
Friedemann, Carl Erik (Master thesis, 2020)Virtuell, Utvidet og Blandet Virkelighet (VR/AR/MR) er sammenhengende teknologier som tillater mennesker å koble med digitale omgivelser og med hverandre. Enorme investeringer i VR/AR/MR fra Google, Facebook, Microsoft og ... -
Conceptual Framework for Therapeutic Training with Biofeedback in Virtual Reality: First Evaluation of a Relaxation Simulator
Fominykh, Mikhail; Prasolova-Førland, Ekaterina; Stiles, Tore C; Krogh, Anne Berit; Linde, Mattias (Chapter, 2017)This paper presents a concept for designing low-cost therapeutic training with biofeedback and virtual reality. We completed the first evaluation of a prototype - a mobile learning application for relaxation training, ... -
Creating a Virtual Reality Application with Game Elements for Teaching Geometry
Gjelsvik, Erlend; Strand, Simon Hagen (Master thesis, 2019)I denne studien har vi sett på mulige fordeler en "Virtual Reality"(VR)-applikasjon med spill-elementer kan ha for første års studenter som lærer geometri ved videregående skole. Første års studenter ved videregående skole ... -
Creating a Virtual Reality Application with Game Elements for Teaching Geometry
Strand, Simon Hagen; Gjelsvik, Erlend (Master thesis, 2019)I denne studien har vi sett på mulige fordeler en "Virtual Reality"(VR)-applikasjon med spill-elementer kan ha for første års studenter som lærer geometri ved videregående skole. Første års studenter ved videregående skole ... -
Creating an immersive virtual reality application for ski jumping
Staurset, Emil Moltu (Master thesis, 2015)Virtual reality(VR) has been successfully applied to a broad range of training domains. VR provides an opportunity to train in a safe and controlled environment, with support for accurate performance measurement. In this ... -
Developing a virtual reality (VR) application for practicing the ABCDE approach for systematic clinical observation
Berg, Helen; Prasolova-Førland, Ekaterina; Steinsbekk, Aslak Irgens (Peer reviewed; Journal article, 2023)Background The Airways, Breathing, Circulation, Disability, Exposure (ABCDE) approach is an international approach for systematic clinical observation. It is an essential clinical skill for medical and healthcare ... -
Developing Virtual Humans for Cultural Awareness Training in Military and Civilian Operations
Tasdemir, Sibel Ayper (Master thesis, 2014)Virtual worlds offer a unique opportunity to perform training exercises in safe and cost-efficient environments, and have been used in many organizations, such as the military, as a method to learn to use military equipment ... -
Engaging Young Job Seekers with an Internship as a Wind Turbine Technician in Virtual Reality
Henrichsen, Jørgen (Master thesis, 2019)Det er viktig å inkludere alle i samfundet, slik at så mange som mulig kan bidra til velferdsstaten. Unge mennesker lever i en digital verden, og både næringslivet og statlige organisasjoner må kommnunisere gjennom et ... -
Enhancing System Usability for Immersive Job Taste with CarpenterVR
Johansen, Aleksander.; Johansen, Eivind Alfsvåg. (Master thesis, 2022)Arbeidsledigheten økte under Covid-19 pandemien, og det oppsto behov for å finne tiltak for å endre denne utviklingen. Virtuell Virkelighet (VR) har blitt mer tilgjengelig og anvendelig de siste ti-årene. Teknologien har ... -
Enhancing System Usability for Immersive Job Taste with CarpenterVR
Johansen, Aleksander; Johansen, Eivind Alfsvåg (Master thesis, 2022)Arbeidsledigheten økte under Covid-19 pandemien, og det oppsto behov for å finne tiltak for å endre denne utviklingen. Virtuell Virkelighet (VR) har blitt mer tilgjengelig og anvendelig de siste ti-årene. Teknologien har ... -
Facilitating Different Approaches to Learning Anatomy in an Augmented Reality Environment
Haugum, Mathilde Haukø; Woldseth, Miriam Vaarum (Master thesis, 2022)Mengden kunnskap som skal læres innenfor medisin og helsefag øker hele tiden, noe som fører til større krav for hva studenter innenfor disse feltene er forventet å lære. Disse større kravene fremmer behovet for alternative ... -
Facilitating Different Approaches to Learning Anatomy in an Augmented Reality Environment
Haugum, Mathilde Haukø; Woldseth, Miriam Vaarum (Master thesis, 2022)Mengden kunnskap som skal læres innenfor medisin og helsefag øker hele tiden, noe som fører til større krav for hva studenter innenfor disse feltene er forventet å lære. Disse større kravene fremmer behovet for alternative ...