Browsing NTNU Open by Author "Oldervik, Heidun"
Now showing items 1-20 of 21
-
Arbeidsplaner som styringens kunst: Bruk av arbeidsplaner i norsk skole fra 1970-2010
Oldervik, Heidun (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:77, Doctoral thesis, 2014)The use of pupils’ work-plans in Norwegian elementary school is a wide-spread contemporary educational practice. It has been perceived as initiated by teachers and schools, and not promoted by official policies. This is ... -
Avdelingsleders rolle som leder for profesjonelle læringsfellesskap
Simonsen, Veronica K. (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er målet å undersøke hvordan avdelingsledere i videregående skole forstår sin rolle som ledere av profesjonelle læringsfellesskap. Bakgrunnen for oppgaven er de politiske føringene om hvordan skolen ... -
Cooperation with local community and businesses: quality negotiations in upper secondary education
Oldervik, Heidun; Saur, Ellen; Ulleberg, Hans Petter (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how quality is negotiated and challenged when two Norwegian rural schools cooperate with the local community and businesses. The article builds on three sub-studies on two upper secondary schools in ... -
De stille barna i barnehagen : en kvalitativ studie av hvordan personalet i barnehagen møter de stille barna
Sæther, Ingvild Larsen (Master thesis, 2016)Utagerende atferd har vært mest i fokus i tidligere forskning, men innagerende vansker viser seg å være like vanlig som utagerende atferd. I en travel barnehagehverdag kan det være vanskelig å se alle barna, spesielt de ... -
''Det er godt å snakke med andre om hverdagen og barna våre'' - Om betydningen av ICDP – veiledning i foreldrerollen
Hareide, Live Rensch (Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar for seg foreldreveiledning. Det er noe som jeg har vært opptatt av i flere år. I arbeidet mitt i PPT Sula, har jeg erfart at veiledning av foreldre er noe det er behov for og noe som kan ha betydning for ... -
"Dinosaurskole i barnehage" - styrker utviklingen av barns sosiale kompetanse? : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres erfaringer med "Dinosaurskole i barnehage" som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse
Iversen, Andrea (Master thesis, 2015)Fokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagelærere har omkring ”Dinosaurskole i barnehage” som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse. Teoretisk utgangspunkt for ... -
Elevrepresentasjoner i Stortingsmelding 28 (2015-2016) - En diskursanalytisk tilnærming
Sørdal, Carina (Master thesis, 2017)I følgende oppgave har jeg benyttet meg av diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvordan omtales elever og elevers læring i Stortingsmelding 28 (2015-2016)?. I gjennomgang av Stortingsmeldingen fant jeg ... -
Flerkulturelle elevers inkludering og identitetsprosesser i møtet med historiefaget : en analyse av lærebøker i historie i videregående skole med fokus på kulturmøter
Charlotte Sofia Høimyr, Midjo (Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven analyseres lærebøker i historie med utgangspunkt i inkludering og identitetsprosesser hos flerkulturelle elever. Flerkulturelle elever er en meget sammensatt gruppe der noen klarer seg bedre i skolen ... -
Fremtidens skoletenkning - Hva vektlegges i tenkningen som fremtidens skole; elevenes resultater eller elevens helse? En diskursanalyse av Meld. St 28 (2015-2016) Fag- Fordypning- Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet
Berglie, Celine (Master thesis, 2017)Fokuset i denne studien er rettet mot en relativ ny problematikk som preger debatten om skolen: barn og unges psykiske helse. Flere studier har de siste årene avdekket en bekymringsfull utvikling i norske elevers psykiske ... -
Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge"
Samuelsen, Anne (Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av barn med særskilte behov i grunnskolen
Samuelsen, Anne (Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Innagerende atferd i skolen - Hvordan kan lærere styrke elever på muntlig aktivitet, når de viser innagerende atferd?
Håve, Linn (Master thesis, 2019)Denne oppgaven er forskning om innagerende atferd i skolen. Elever som viser innagerende atferd, har også behov for å oppleve mestring når det kommer til muntlig aktivitet i timene. Mitt mastergradsprosjekt handler om ... -
''Jeg må gjøre det jeg kan for at barnet skal fungere best mulig. Da må jeg ta noen diskusjoner'' - En kvalitativ studie om etikk i det flerkulturelle foreldresamarbeidet i barnehagen
Tvinnereim, Kathrine Rønning (Master thesis, 2017)I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver finner vi at barnehagepersonalet "må arbeide for å finne balanse mellom respekt for foreldrenes prioriteringer og å ivareta barns rettigheter og grunnleggende fellesverdier ... -
Kommune- og regionreformens lokale forløp. En diskursanalyse
Oldervik, Heidun (Peer reviewed; Journal article, 2022)Kommune- og regionreformen er en i en lang rekke reformer i offentlig sektor. I denne artikkelen utforskes – ved bruk av diskursanalyse og governmentality – hvordan reformen lokalt kommer til uttrykk gjennom hva som tillegges ... -
Minoritetsspråklighet og språkvansker - En teoretisk studie om minoritetsspråklige elever, spesifikke språkvansker og komplikasjoner for utredning
Bakke Hansen, Janeth (Master thesis, 2018)Minoritetsspråklighet, spesifikke språkvansker og utredning har vært fokuset for denne studien. Forskning har vist at det knyttes visse utfordringer til utredning av minoritetsspråklige elever, noe som blant annet har ført ... -
Overgang mellom barnehage og skole for et barn med nedsatt syn
Østmoe, Anne Marie G. (Master thesis, 2017)I denne oppgaven undersøkes overgangen fra barnehage til skole for et barn med nedsatt syn med utgangspunkt i følgende problemformulering: Hva kjennetegner en vellykket overgangsprosess fra barnehagen til skolen for ... -
Samisk språk og identitet
Mienna, Kaisa Vars (Master thesis, 2023)Dette kvalitative forskningsstudiet tar for seg forholdet mellom samisk språk og identitet gjennom intervjuer med fem personer med samisk bakgrunn. Funnene indikerer at samisk språk er en sentral faktor i samisk kultur, ... -
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
Essahli Vik, Nassira (Doctoral theses at NTNU;2021:2, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag I Norge er språkkartlegging av barnehagebarn en omdiskutert praksis. Tilhengerne betrakter praksisen som et redskap for å gi barn den hjelpen de har behov for, og et tiltak for å bedre kvaliteten i barnehagen, ... -
''Trygg og stolt og tilfreds over den man er - uansett om man er jente eller gutt'' - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers refleksjoner rundt likestilling i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Bergan, Lilly Ann (Master thesis, 2018)I denne oppgaven løftes likestillingsperspektivet inn i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen gjennom følgende problemstilling; Hvordan reflekterer spesialpedagoger rundt likestilling blant barn med spesielle behov? ... -
Trygg tilknytning i tilvenningsfasen
Carlson, Ida (Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å undersøke barnehagelærerens erfaring med trygg tilknytning i tilvenningsfasen på småbarnsavdeling. Studien belyser hvordan barnehagelærerne jobber for å skape trygg tilknytning og hvilke ...