Blar i NTNU Open på forfatter "Kjelaas, Irmelin"
-
Barns deltakelse i institusjonelle samtaler: En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter
Kjelaas, Irmelin (Doktoravhandlinger ved NTNU;2016:3, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen: Hva kjennetegner samtaler mellom nyankomne enslige asylbarn og miljøarbeidere i barnevernet? Hvordan deltar barna, og hvordan kan deres deltakelse eller ikke-deltakelse forstås? Dette er de ... -
Biding time with close strangers: Teachers' sensemaking of newly arrived refugee youths' educational aspirations in the Norwegian context
Hauge, Hans A.; Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin (Journal article; Peer reviewed, 2024)There is a widely recognised disjunction between the policies and practices of inclusive education for minority-language students. Using interview data, we analyse how teachers mediate tensions between their newly arrived ... -
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen
Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler fire norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Lærere har en nøkkelrolle i å implementere språk- og språkopplæringspolitikk. Med ny læreplan, Kunnskapsløftet 2020, er betoningen ... -
«Det er mange flerspråklige elever i norske klasserom […], og det burde alle sammen ha på agendaen sin». En studie av læreres refleksjoner om overgangen fra innføringstilbud til ordinær opplæring på ungdomstrinnet.
Sunde, Marte Helene (Master thesis, 2023)Andelen innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre utgjør 19,9% av den norske befolkningen (SSB, 2023). Hver femte person er altså innvandrer eller norskfødte med innvandrerforeldre. Skolene preges at et bredt språklig ... -
"Det er min måte" eller "Vi begynner å forstå det"? En studie av fem gruppesamtaler på mellomtrinnet
Kaasa, Nina (Master thesis, 2024)I denne masteroppgava undersøkes fem gruppesamtaler mellom elever på mellomtrinnet. Formålet med studien er å få mer kunnskap om hva som foregår når elever snakker sammen i gruppesamtaler. Avhandlinga har blitt til under ... -
"... det er noe med det at ikke alle må være akademikere ..." : En kvalitativ studie av læreres erfaringer med minoritetsspråklige elever i ordinær opplæring
Aarøe Løvik, Truls (Master thesis, 2020)Sammendrag Denne studien handler om et utvalg læreres erfaringer med minoritetsspråklige elevers språklige ferdigheter i det ordinære klasserommet. Studiens overordnede mål er å avdekke og få innsikt hvordan lærere erfarer ... -
Elever som meningsskapere på flere språk
Brekke, Anette, Louise (Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien tar for seg digital tekstskaping i to norskfaglige oppgaver hos nyankomne flerspråklige elever på 7. trinn. Verktøyene som ble benyttet var Creaza og Book Creator. I begge verktøyene kan elevene ... -
En studie av nyankomne andrespråkselevers naturlige mangesemiotiske transspråking i gruppesamtaler i skolen
Kuvås, Marit (Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ etnografisk studie som undersøker nyankomne andrespråkselevers mangesemiotiske transspråking i parsamtaler i skolen. Mangesemiotisk transspråking viser til språkpraksiser eller språking der ... -
"For meg.. Jeg liker bedre å lese på polsk.. Fordi jeg forstår bedre og.. Men for å lære kan det ikke være greit siden det er norsk skole" En kvalitativ undersøkelse av fire flerspråklige elevers refleksjoner og språkpraksiser
Gjørsvik, Trude (Master thesis, 2023)Studien har som formål å behandle følgende problemstilling: Hva skjer når man legger til rette for bruk av flere språk i klasserommet, og hvordan kan elevenes språkpraksiser og refleksjoner forstås? Dette har jeg undersøkt ... -
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler
Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve (Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne artikkelen undersøker hvordan et utvalg elever forhandler om mening i gruppesamtaler i norskfaget. Materialet er hentet fra en kasusstudie i en klasse der det ble gjennomført et ti-ukers undervisningsforløp med mål ... -
Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene
Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2017)Bosetting av enslige mindreårige flyktninger innebærer et kommunalt ansvar for å vurdere og å tilby omsorg for denne gruppen barn og unge. Artikkelen viser hvordan profesjonsutøvere reflekterer over arbeidet i omsorgsboliger ... -
«Jeg var med en venn, og da snakket vi om hvor mange språk vi kunne, og da sa jeg seks språk, men jeg husker ikke hvem»: En kvalitativ studie av tre flerspråklige elever sine språkportrett
Arikan, Julie Hauger (Master thesis, 2021)Flesteparten av mennesker som fødes i verden i dag, blir introdusert til samfunn hvor flerspråklighet er det vanligste (Wei, 2007, s. 4). Dette gjenspeiles også i skolen, og det er et stort språklig mangfold til stede på ... -
Konstruksjoner av flerspråklighet og den flerspråklige elev - Fem norsklæreres refleksjoner rundt flerspråklighet i skolen
Hermansen, Andrea Hjertås (Master thesis, 2020)Selv om Norge lenge har vært et flerspråklig samfunn, har det språklige mangfoldet økt de siste årene (Språkrådet, 2018, s. 55). Det språklige mangfoldet gjenspeiles også i skolen, som har stadig flere flerspråklige elever. ... -
Legitimering av flerspråklighet - En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van (Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk ... -
"Man kommuniserer med så mye mer enn bare ordene man sier." To læreres medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet
Hoff-Blyseth, Aurora (Master thesis, 2024)Denne kvalitative masteroppgaven omhandler læreres medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet. Oppgaven er en del av INCLUSCHOOL-prosjektet, hvor inkludering er det tematiske fokuset. Inkludering har lenge ... -
«Når jeg sier det på ett sekund på kurdisk, så er det ferdig. Han forstår hva det betyr» En etnografisk studie av elevers transspråklige praksiser
Rimer, Julie (Master thesis, 2019)Denne studien omhandler transspråking blant sent ankomne minoritetselever. Transspråking handler om at elevene kan dra veksler på hele sitt språklige repertoar i skolehverdagen, for å få større forståelse for undervisning ... -
"Når tankene forsvinner" - En etnografisk studie av flerspråklighet ved en videregående skole
Lien, Glenn Erik Tokle (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker flerspråklig praksis blant minoritetselever ved en videregående skole. Studiens overordnede mål var å få en bedre forståelse av hvordan flerspråklighet ble brukt i norskopplæringen, og av ... -
‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway
Ringrose, Priscilla Marie; Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin (Journal article; Peer reviewed, 2023)This study investigates how teachers working with newly arrived adolescent refugee students reflect on these students, their situation within the educational system and in Norwegian society. We research the ways in which ... -
"Og da er det jo uvesentlig, det du kan fra før, for det er nå det gjelder" - Språkkartlegging av nyankomne elever i videregående opplæring - en skoles praksis
Vidarsdottir, Anna Sjølset (Master thesis, 2018)Dette kvalitative masterprosjektet handler om språkkartlegging av nyankomne elever i videregående opplæring i Norge. Oppgaven tar utgangspunkt i tre i intervjuer med ansatte, som på ulikt vis er tilknytta kartleggingsprakisen ... -
Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn
Kvistad, Tone Holten (Doctoral theses at NTNU;2022:329, Doctoral thesis, 2022)