Browsing NTNU Open by Author "Jørgensen, Camilla Stabel"
Now showing items 1-17 of 17
-
Barn og traumer - Hvordan kan man snakke med barn som har opplevd traumer
Koren, Maren Stenstvedt (Bachelor thesis, 2020)Sammendrag I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvordan vi som lærere kan snakke med barn som har opplevd traume. Min erfaring er at voksne ofte synes det er vanskelig å snakke med barn om alvorlige temaer. Vi er usikre ... -
Betydningsfulle faktorer i KRLE-undervisning om konspirasjonsteorier på ungdomstrinnet
Hagstrøm, Siri; Abrahamsen, Tiril (Master thesis, 2023)Masteroppgavens tema er konspirasjonsteorier i undervisning og handler om hvordan en kan undervise om konspirasjonsteorier i KRLE-faget. Formålet med oppgaven er å undersøke hva som er betydningsfullt i undervisning som ... -
Betyningsfulle faktorer i KRLE-undervisning om konspirasjonteorier på ungdomstrinnet
Abrahamsen, Tiril; Hagstrøm, Siri (Master thesis, 2023)Masteroppgavens tema er konspirasjonsteorier i undervisning og handler om hvordan en kan undervise om konspirasjonsteorier i KRLE-faget. Formålet med oppgaven er å undersøke hva som er betydningsfullt i undervisning som ... -
Det er ikke sånn at dem følger på dem som har størst stemme for å få fred nei, heller at dem er stille.
Strøm, Aurora Tina Harstad (Master thesis, 2023)KRLE er et lite, men viktig fag i skolen. Et fag som blant annet legger opp til at elevene skal få en forståelse for og kjennskap til mangfoldet av religioner og mennesker i verden. I den forbindelse er det relevant at det ... -
Elever med ADHD i skolen
Kvernstad, Ylva (Bachelor thesis, 2019)Skolen er en arena hvor alle elever skal oppleve mestring og utvikling på faglig og sosialt plan. Det er derfor viktig at skolens ansatte ivaretar elevene slik at skolens mandat om å forberede elevene på framtiden er i ... -
En historisk endring av læreplanen i KRLE?
Ljøkjell, Ingeborg (Bachelor thesis, 2021)Denne FoU-oppgaven tar utgangspunkt i kritikken RLE01-03 fikk for mangelen på historiske perspektiver. Halldis Breidlid og Tarald Rasmussen var blant skeptikerne som la grunnlaget for debatt omkring spørsmålet. Formålet ... -
En studie om hvordan et utvalg lærere arbeider for å fremme lærelyst hos elever med lærevansker
Lersveen, Vanja (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven omhandler tema lærelyst hos elever med lærevansker og hvordan et utvalg lærere arbeider for å fremme lærelyst hos elever med lærevansker. I oppgaven er det undersøkt hvordan et utvalg lærere arbeider ... -
Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem
Jørgensen, Camilla Stabel (Journal article; Peer reviewed, 2014)The article discusses changes in the interpretation of Bildung (dannelse) as it is conveyed in two pedagogical/ didactical articles and through legal documents (purpose clause, curriculum) current since 1997, when the ... -
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder
Andreassen, Øyvind Soltun; Jørgensen, Camilla Stabel (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?
Jørgensen, Camilla Stabel (Chapter, 2018) -
Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for læreres arbeid og ivareta elever med traumer?
Mogård-Larsen, Solveig (Bachelor thesis, 2019)Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvordan skoleledelsen kan legge til rette for læreres arbeid og ivareta elever med traumer. Hvordan blir elever som sliter med traumer ivaretatt, hvilke tiltak settes i gang for ... -
Hvordan vurderer et utvalg barneskolelærere muligheter og utfordringer med å arbeide med 22. juli på barneskolen?
Rivø, Ragnhild Sophie (Bachelor thesis, 2019)Den 22. juli 2011 ble Norge rammet av det største angrepet på det norske maktapparatet siden 2. verdenskrig i det 77 mennesker ble drept av en norsk gjerningsmann. Flere studier viser at hendelsene i liten grad har blitt ... -
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen
Stabel, Anne-Mette; Jørgensen, Camilla Stabel (Journal article; Peer reviewed, 2019)Hvorfor feires det månedsfester og årstidsfester i steinerskoler? I denne artikkelen undersøker vi hvilke svar et utvalg skriftlige kilder knyttet til steinerpedagogikk gir på dette spørsmålet. Kildene kategoriseres som ... -
Som du spør får du svar?: En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget
Jørgensen, Camilla Stabel (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:15, Doctoral thesis, 2014) -
The construction of ‘religions’ during field visits
Britton, Thérése Halvarson; Jørgensen, Camilla Stabel (Journal article; Peer reviewed, 2018)Field visits to churches, mosques, temples or other buildings used by religious groups, are often valued by students of religious education as an opportunity to engage with the ‘reality’ of the subject: religions as they ... -
Traumatiske historier som ledd i skoleundervisningen
Phillips, Solveig (Bachelor thesis, 2019)NTNU har – i samarbeid med Wergelandssenteret – fått i oppdrag å utvikle lærings- og refleksjonsmateriale knyttet til undervisning om 22.juli. Som BA-student har jeg i den anledning fått mulighet til å bidra til dette ...