Browsing NTNU Open by Author "Gjøvik, Øistein"
Now showing items 1-17 of 17
-
Algebra fra Scratch - En studie av elevers arbeid med programmering i algebraundervisning, med fokus på generalisering og variabler
Høyland, Joakim (Master thesis, 2021)Programmering krever at elever generaliserer og bruker variabler, noe som gir dem økt forståelse av algebra. I denne studien har jeg brukt designforskning (Design-Based Research) til å utvikle og prøve ut et undervisningsdesign ... -
En kvalitativ studie om implementering av Inquiry basert læring (IBL) i skolen.
Sellæg, Oddleif (Master thesis, 2019)Regjeringen stilte gjennom Stortingsmelding 11 nye kompetansekrav for lærere i Norge. Kravet startet et stor utdanningsløft gjennom initiativet «Kompetanse for Kvalitet (KFK). Videre kommer nye læreplaner høsten 2020. ... -
Fourth graders explore a computational thinking task using Robot Emil: A multimodal analysis of pupils’ thinking
Turgut, Melih; Kohanova, Iveta; Asklund, Jørn Ove; Gjøvik, Øistein; Langfeldt, Marit Buset; Torkildsen, Hermund André (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Gammel vane, mulig å vende? -En studie av to matematikklæreres bruk av instrumentell orkestrering og matematisk samtale
Iversen, Lena; Moy, Maria (Master thesis, 2021)Den store satsningen på teknologisk infrastruktur i skolen de siste årene krever at nye undervisningsmetoder utvikles. Lærernes evne og kompetanse til å se hvordan de digitale ressursene kan brukes i klasserommet er helt ... -
Gammel vane, mulig å vende? -En studie av to matematikklæreres bruk av instrumentell orkestrering og matematisk samtale
Iversen, Lena; Moy, Maria (Master thesis, 2021)Den store satsningen på teknologisk infrastruktur i skolen de siste årene krever at nye undervisningsmetoder utvikles. Lærernes evne og kompetanse til å se hvordan de digitale ressursene kan brukes i klasserommet er helt ... -
Læreres bruk av programmering i grunnskolen
Løken, Erik Atle (Master thesis, 2022)Programmering ble en obligatorisk del av læreplanen og matematikkfaget fra og med skoleåret 20/21 gjennom fagfornyelsen. En av grunnene til å inkludere programmering var at det ble ansett for å være en viktig digital ... -
Lærerkunnskap for matematikkundervisning med digitale verktøy - Fem barneskolelæreres refleksjoner om egen kunnskap
Thomassen, Eirik Sunde (Master thesis, 2018) -
Matematisk modellering - En kvalitativ studie av læreres opplevde utfordringer i arbeid med matematisk modellering
Bye, Fredrik (Master thesis, 2020)Matematisk modellering har i de siste årene vært mye i fokus på grunn av sin mulighet til å koble sammen matematikk og den virkelige verden. Inkludering og løsning av virkelighetsnære oppgaver i matematikkundervisningen ... -
Matematisk modellering og bruk av ressurser
Berg, Linda Brandsås (Master thesis, 2023)Modellering handler om å knytte matematikken til den virkelige verden, og matematisk modellering har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20. Modellering og anvendelser er et av kjerneelementene i matematikk, og ... -
Motivasjon, tekniske utfordringer og tilpasset opplæring i matematikk
Eidsmo, Ida Samdal (Master thesis, 2023)DragonBox Skole er et relativt nytt læreverk i matematikk og det foreligger lite forskning på selve læreverket, og på hvilke erfaringer matematikklærere som bruker det sitter med. Det har blitt gjort en studie i forbindelse ... -
Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes
Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Pepin, Birgit (Peer reviewed; Journal article, 2022)Using a case-study approach, we aim to understand how teachers interact with both analogue and digital resources in the science classroom for formative assessment (FA) purposes and their justifcations for such interactions. ... -
Skriving i matematikk i et klasserom der det benyttes digitalt læreverk
Hosar, Kristin; Stornes, Lars Terje (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om elevers skriving klasserom hvor det brukes et digitalt læreverk i matematikk. Vi har undersøkt om teksten som elevene produserer endres når matematikkoppgavene presenteres og besvares på en ... -
Skriving i matematikk i et klasserom der det benyttes et digitalt læreverk
Hosar, Kristin; Stornes, Lars Terje (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om elevers skriving klasserom hvor det brukes et digitalt læreverk i matematikk. Vi har undersøkt om teksten som elevene produserer endres når matematikkoppgavene presenteres og besvares på en ... -
Stereotypical images of male and female mathematics teachers
Gjøvik, Øistein; Kaspersen, Eivind; Farsani, Danyal (Peer reviewed; Journal article, 2022)In this paper, we describe how pre-service teachers portray stereotypical mathematics teachers. Using longitudinal data – from 2007 to 2020 – of pre-service teachers’ drawings (N=767), we report on four clusters of ... -
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education
Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna; Humphrey, Kristoffer; Gjøvik, Øistein; Letnes, Mari-Ann (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study examines teacher educators’ experiences with a professional development program—the Digitalization of Primary and Lower Secondary School Teacher Education (DigGiLU) project—offered at a Norwegian teacher education ... -
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs
Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved (Chapter, 2017)In this paper we report an experimental activity involving working with functions and graphs in a grade 6 class in a Norwegian primary school. We argue that working with graph loggers in the form of an echo sound system ... -
‘Walking a Graph’: Developing Graph Sense Using Motion Sensor Technology
Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne (Journal article; Peer reviewed, 2019)The teaching and learning of functions has generally been considered a problematic area of school mathematics. Also, in Norway, functions have been identified as a difficult topic for many students. In this article, we ...