Blar i NTNU Open på forfatter "Fiskum, Tove Anita"
-
''Det er sånn same same, but different'' - En kvalitativ intervjustudie om nye utfordringer med digital mobbing og forebygging av dette i skolen
Johnsen, Tonje Elisabeth Karlsen (Master thesis, 2017)I dag har barn og unge mye erfaring innen digitale medier, som følger av at de er født inn i denne verdenen og det dermed er en integrert del av deres hverdag. Dette har gjort at fenomenet mobbing har fått helt nye arenaer ... -
Elev - lærer relasjonen i videregående skole : hva elevene mener læreren skal ha særlig fokus på i arbeidet med å oppnå en god elev-lærer relasjon
Hasselstrøm, Beate (Master thesis, 2016)Bakgrunn, tema og formål: Min masteroppgave retter søkelys mot relasjonen mellom elev og lærer. Forskning viser at en god elev- lærer relasjon er viktig for elevenes motivasjon for læring. Videre hevder flere forfattere ... -
Fysisk aktivitet og oppmerksomhet - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers oppmerksomhetsevne etter fysisk aktivitet
Myren, Kyrre Mats (Master thesis, 2018)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom fysisk aktivitet og skoleprestasjoner. Samtidig poengterer en del metastudier at det er vanskelig å si noe konkret om effekter fordi begreper som læringsutbytte og ... -
Hvordan relasjonen mellom læreren og elever virker forebyggende mot utfordrende atferd
Stokke, Martin (Master thesis, 2017)Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan relasjonen mellom læreren og eleven virker forebyggende på utfordrende atferd i skolen. Relasjonen mellom læreren og eleven er en sak som trekkes mer og mer frem i søkelyset, ... -
Hvordan vurderer tre informanter med ulik utdanningsbakgrunn den vanskelige samtalen med barn og unge? - Hvilke faktorer har de erfart må være tilstede før, under og etter samtalen?
Hansen, Camilla Dille (Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det er vanskelig å ta innover seg at noen barn og unge er utsatt for vold og seksuelle overgrep. Dette er et tema som lenge har vært tabubelagt, og er det dessverre fortsatt. Voksne som arbeider med barn og unge ... -
Innenfor eller utenfor? - Skoleansattes blikk på organisering av spesialundervisning
Kippe, Anja (Master thesis, 2018)Denne studien tar sikte på å få innsikt i skoleansattes erfaringer og refleksjoner rundt organisering av spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien var å få dypere innsikt i hvordan ulike skoler organiserer ... -
Kartlegging og skjønnsutøvelse - En kvalitativ intervjustudie om spesialpedagogers og pedagogers erfaringer og tanker, rundt bruk av skjønn i forbindelse med kartlegging og testing av barn
Holten, Ida Margrethe (Master thesis, 2017)Hovedfokuset i denne oppgaven har vært skjønnsutøvelsen, og hvilken plass skjønnet har, i forbindelse med kartlegging og testing av barn. I arbeid med alle disse unike barna, vil ingen dag være lik, og de ulike situasjonene ... -
Mobbing i barnehagen - Hvordan oppfatter fire pedagogiske ledere mobbebegrepet, og hvordan kan mobbing i barnehagen forebygges?
Pynten, Ruth Kristin (Master thesis, 2018)I denne studien er det skrevet om forståelsen og bevisstheten av mobbebegrepet, og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Det er de ansattes tanker og erfaringer om mobbebegrepet som er belyst, samt nyttig informasjon ... -
Outdoor Education as an Alternative and Complementary Pedagogy – Acknowledging the nature of children
Fiskum, Tove Anita (Doctoral thesis at NTNU;2015:26, Doctoral thesis, 2015)The aim of this study was to explore whether outdoor education as an alternative and complementary pedagogy could contribute to holistic learning and safeguard healthy development for the children involved. The main focus ... -
På hvilken måte kan uteskole påvirke elevers selvoppfatning?
Bondhus Skjetne, Maria (Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i elever ved én ungdomsskole der uteskole er et av de viktige pedagogiske tiltakene. Oppgavens formål er å se på hvordan uteskole kan være en bidragsyter til å påvirke elevers selvoppfatning, ... -
Skjønnlitteraturen i det tverrfaglige - Når mellomtrinnselever leser skjønnlitteratur og lærer om rovdyr i en uteskoledidaktisk sammenheng
Halberg, Haakon; Fiskum, Tove Anita (Peer reviewed; Journal article, 2022)Mellomtrinnselever fra 6 ulike skoler i Norge har lest skjønnlitteratur og deltatt på en rovdyrskole for å lære om rovdyrproblematikk og få et kunnskapsgrunnlag som kan brukes for å forstå ulike dilemmaer innenfor ... -
Uteskole som motivasjons- og atferdsregulerende verktøy for elever med atferdsutfordringer
Svestad, Daniel Grindheim (Master thesis, 2017)I dag vet vi at det er mange elever som ikke finner seg til rette i skolen. Noen av disse står i fare for å utvikle relasjons- og atferdsvansker, og senere være i risikosonen for tilkortkomming i skolen, som igjen kan føre ...