Blar i NTNU Open på forfatter "Eik, Ragnhild"
-
Antecedent accessibility and exceptional covariation: Evidence from Norwegian Donkey Pronouns
Kush, Dave Whitney; Eik, Ragnhild (Journal article; Peer reviewed, 2019)It is generally assumed that interpreting a co-referential or a syntactically-bound pronoun requires retrieving a representation of its antecedent from memory. Donkey pronouns (e.g., Geach 1962) are pronouns that co-vary ... -
Compound-Internal Language Mixing in American Norwegian
Eik, Ragnhild; Riksem, Brita Ramsevik (Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper investigates cases of compounding in the heritage language American Norwegian (AmNo), where elements from Norwegian and English are mixed word-internally, e.g., hoste-candy ‘cough candy’, where the Norwegian ... -
Endringer i grammatisk kjønn på tvers av dialekter: Et eksperimentelt paradigme
van Baal, Yvonne Wilhelmina Henriette; Solbakken, Hedda; Eik, Ragnhild; Lohndal, Terje (Peer reviewed; Journal article, 2023)Grammatisk kjønn er i endring i flere norske dialekter, og især er det hunkjønn som står i en utsatt posisjon. Denne artikkelen presenterer en metodikk for å undersøke grammatisk kjønn på ei rekke forskjellige kategorier ... -
Kan vi kalle dette en oppgavemaster?
Gogstad, Frida (Master thesis, 2023)Til denne masteroppgaven har jeg utformet en test, bestående av to deler, om norske sammensetninger. Testen ble gjennomført av 11 informanter med arabisk som L1. Noen av informantene har også engelsk, tyrkisk og fransk som ... -
Når ei blir en: Om genusbortfallet på hunkjønnskategorien i talemålet i Trondheim og bruken av "ei" for å referere til kvinnelig person
Ulleland, Trine Øie (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt genusbortfallet i talemålet i Trondheim, og forsøkt å kartlegge hvorvidt den pågående endringsprosessen har påvirket produksjonen av «ei» for å referere til underforstått kvinnelig person. ... -
Norsklærarar som normaktørar. Ei undersøking av korleis norsklærarar vurderer kva som er rett og god nynorsk.
Reed, Ingvild (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er ei kvalitativ undersøking av korleis norsklærarar vurderer kva som er «rett» og «god» nynorsk språkføring. Undersøkinga ser på korleis lærarane stiller seg til språklege tvilstilfelle innanfor dei ... -
Problemene ved elisitering av trykklette personlige pronomen
Lidsheim, Eirik (Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven blir problemstillingen «hvorfor er det vanskeligere å elisitere trykklette personlige pronomen enn andre nominale former?» analysert med utgangspunkt i pragmatisk teori vedrørende valg av nominal ... -
Setningar med possessivt objekt i norsk - Ein nykonstruksjonistisk analyse av setningar som "ho trakka han på foten"
Eik, Ragnhild (Master thesis, 2014)I denne masteroppgåva blir det gitt ein syntaktisk og semantisk analyse av norske setningar med possessivt objekt, slik som «ho trakka han på foten». Analysen som blir foreslått, går ut på at slike setningar deler syntaktisk ... -
The Morphosyntax of Compounding in Norwegian
Eik, Ragnhild (Doctoral theses at NTNU;2019:121, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag Samansetjing er namnet på den grammatiske prosessen der to eller fleire ord blir sette saman for å danne nye, meir komplekse ord med meir komplekse tydingar. Tekopp og tekoppselgar er to døme på ord som er ... -
Tilstrekkelige ferdigheter i norsk ja... står det altså i læreplanverket?
Fjær, Johanne Bakke (Master thesis, 2023)I sammenheng med økende globalisering og innvandring vil det språklige mangfoldet i klasserommet vokse. Som lærer vil en derfor oftere enn før oppleve å ha elever med andre morsmål enn norsk i klasserommet. Opplæringsloven ... -
Å være eller å bli - det er spørsmålet. Ei sammenligning av verbene VÆRE og BLI i amerikanorsk og norgenorsk
Eik, Ragnhild; Laanemets, Anu (Chapter, 2021)Artikkelen undersøker bruken av verbene VÆRE og BLI sammen med predikatene født, konfirmert og gift i norsk talt i Amerika sammenlignet med norsk talt i Norge. Datamaterialet er hentet fra korpusene CANS og LIA norsk. ...