Blar i NTNU Open på forfatter "Burheim, Oda Tingstad"
-
Barns bruk av tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk
Gjessing, Anne Lise Forfod (Master thesis, 2022)Studien setter søkelys på barns bruk av tegning i matematikk. Hensikten med studien er å si noe om hvordan elever på tredje trinn bruker tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk. Studiens forskningsspørsmål er: ... -
Blokkprogrammering som representasjonsregister i matematikk
Dahle, Vilde (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker blokkprogrammering som et semiotisk representasjonsregister med tallfølger som matematisk kontekst. Problemstilling for studien er: hvordan bruker elever på 4. trinn blokkprogrammering som semiotisk ... -
Blokkprogrammering som verktøy i arbeid med multiplikasjon på 4. trinn
Sandvin, Eirun Flaten (Master thesis, 2023)Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan blokkprogrammering fungerer som et verktøy, i arbeid med sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon, for en gruppe elever på 4. trinn. Jeg har valgt å bruke ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
Kristiansen, Ellen-Marie Ribe (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Elevers arbeid med argumentasjon på barneskolen
Toreli, Pia Tøvik (Master thesis, 2023)I studien undersøkes 4.trinn elevers argumenter, og hvordan de uttrykker dem. Formålet med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan elever argumenter i matematikk, og hvilke uttrykksmåter de benytter seg av. Denne ... -
En casestudie av seks elevers engasjement i arbeid med programmering i matematikkfaget på 4. trinn
Kjeldstad, Guro (Master thesis, 2023)Dette er en sosiokonstruktivistisk casestudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kommer engasjement til syne i arbeid med programmering i matematikk hos seks elever på 4. trinn? For å besvare problemstillingen har ... -
Generalisering av figurfølger i algebra: en casestudie om typiske trekk for elever på 7. trinn i arbeid med figurfølger
Burheim, Oda Tingstad (Master thesis, 2011-11-09) -
Resonnering og samarbeid i matematikk på småtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan en samarbeidsmodell kan støtte elevers utvikling av resonnering.
Dahlum, Simen (Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få innblikk i hvordan elever på småtrinnet kan, uten vesentlig hjelp fra lærer, utvikle sin resonnerende evne. For å gjøre det ble elevene introdusert for en samarbeidsmodell som var ment for å ...