Browsing NTNU Open by Author "Aarsand, Liselott"
Now showing items 1-17 of 17
-
"Alt dette fra dataspill tar man jo med seg" En kvalitativ studie om hvordan læring fra å spille dataspill kan brukes i arbeidsliv og utdanning
Rasmussen, Lian, Christian (Master thesis, 2021)Livslang læring er et begrep som viser til at alle inntrykk og situasjoner man møter bidrar til en kontinuerlig læringsprosess gjennom hele livsløpet. Gjennom økt interesse for dataspill, også kalt videospill, som en ... -
"Are you good at dating?" The emergence of learning discourses in dating television
Aarsand, Liselott (Peer reviewed; Journal article, 2022)Within various everyday practices there is a tendency to talk about, categorise and deal with what happens through discourses of learning. Popular culture reveals clear examples of how learning vocabularies and repertoires ... -
Balancing freedom and commitment - making higher education matter to working life
Aarsand, Liselott; Håland, Erna (Journal article; Peer reviewed, 2015)I dagens debatt innenfor høyere utdanning er sammenhengen mellom utdanning og arbeidsliv et stadig tilbakevendende tema. I denne artikkelen utforsker vi dette samspillet basert på intervjuer med studenter på et tverrfaglig ... -
Challenging Spaces: Liminal Positions and Knowledge Relations in Dynamic Research Partnerships
Wallin, Patric; Aarsand, Liselott (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article draws upon concepts of liminality and Third Space to explore what happens when undergraduate students become research partners and illustrates how various positions emerge, change, and fluctuate within the ... -
Diskurser i psykisk helsevern: En analyse av hvordan selvbestemmelse og tvang kommuniseres i psykisk helsevern
Rø, Marit (Master thesis, 2012) -
Et vindu til verden?
Sanna, Camilla (Master thesis, 2020)Globalisering har bidratt til økt mangfold, hybridisering av identitet og kulturell tilhørighet, så vel som at media har blitt en viktig arena for voksnes læring. Samtidig framstår det som at det er vanskelig å gjenkjenne ... -
Fra fristed til fellesskap - En kvalitativ studie om voksnes opplevelse av fellesskap og sosial tilhørighet gjennom kortformatvideoer i sosiale medier.
Wilgaard, Marthe Iren (Master thesis, 2023)Sosiale medier har skapt en revolusjon ved å gi vanlige mennesker en stemme og en plattform for å dele seg selv med verden. Kortformatvideoer har i løpet av de siste årene blitt den mest populære formen for innlegg på ... -
Hva skal til for å bli ansatt i dag?
Miller, Anastasiya (Master thesis, 2020)Denne studien har som formål å danne et bilde av hvem som er ansettbar i år 2020. Innholdsanalyse blir brukt som metode i denne studien og gjennom analyse av 70 stillingsannonser innen ulike yrkesgrupper blir det funnet ... -
«Innenfor», «utenfor» og «i grenseland»: samtaler om sosiale normer og vurderinger i en pandemi
Aarsand, Pål; Aarsand, Liselott (Peer reviewed; Journal article, 2022)Covid-19 har skapt en krevende situasjon i store deler av verden. For å sikre befolkningens helse forsøkte stat og myndigheter å regulere det sosiale livet i offentlige rom. Slike tiltak innebar en bevisst endring av sosiale ... -
Klok av Skam? En kvalitativ studie av voksnes læringserfaringer gjennom å se på TV-serien Skam
Vik, Jannike (Master thesis, 2017)Livslang læring innebærer at vi lærer gjennom hele livet, på forskjellige måter og på ulike arenaer. For eksempel kan det å se på TV være en læringskontekst som kan fremme både transformativ læring og identitetsutvikling. ... -
Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter
Madsen, Gyrid Otnes; Tønseth, Christin; Aarsand, Liselott (Peer reviewed; Journal article, 2021)Livslang læring har vært et politisk fokus i både nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i en årrekke. Våren 2020 ble det presentert en ny kompetansereform i Norge, Lære hele livet (Meld. St. 14 (2019–2020)). ... -
Mellom videreutdanning og arbeidshverdag : betydningen av deltakelse i videreutdanning for topptrenere og deres trenerhverdag
Våbenø, Angela Pirnbaum (Master thesis, 2016)Etter- og videreutdanning er institusjonaliserte former av oppgradering av kunnskap og kompetanse som retter seg mot voksne. Sektoren er i sterk vekst i Norge, ikke minst på grunn av samfunnets kontinuerlige behov for å ... -
Nykommeres reise : pedagogiske lederes baner inn i barnehagens praksiser
Ramberg, Kaisa (Master thesis, 2015)Denne masteroppgavens formål er å få økt innsikt i nyutdannedes møte med arbeidslivet og baserer seg på følgende problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede pedagogiske ledere å ta del i barnehagens praksiser? Det ... -
Parental self-work: governing enactments in family life
Aarsand, Liselott (Journal article; Peer reviewed, 2014)Discourses on lifelong and lifewide learning portray everyday life as a pedagogical space where requirements for how to preferably improve oneself through learning are highly significant. Drawing upon the notion of ... -
På kontoret bra, hjemme best? En kvalitativ studie om uformell læring i en tid preget av hjemmekontor.
Eidsmo, Andreas Kornelius (Master thesis, 2022)Koronapandemien har tydeliggjort betydningen av raske omstillinger fra det fysiske arbeidsstedet til hjemmekontoret. Dette innebærer at ansatte står ovenfor nye muligheter og utfordringer i deres arbeidshverdag. I denne ... -
"Vi er her for utøverne" En kvalitativ studie om læring, utvikling og prestasjon i idrett
Hoff, Sander Mathias (Master thesis, 2023)Sammendrag Læring er noe som skjer til enhver tid uten at vi nødvendigvis tenker over det. Det er videre en essensiell del av å utvikle nye eller allerede eksisterende ferdigheter, og av det å være idrettsutøver i en ... -
When coaching flows into leadership: A phenomenological-hermeneutic study of leaders' lived experience of coaching leadership
Roald, Gunhild Marie (Doctoral theses at NTNU;2016:345, Doctoral thesis, 2016)Coaching leadership is a relatively young field of research (Hagen, 2012), where particularly the leader perspective has been scarcely investigated (Ellinger et al., 2014). The purpose of the study is to explore leaders’ ...