Blar i NTNU Open på tidsskrift "Journal for Research in Arts and Sports Education"
Viser treff 1-20 av 30
-
Adolescents’ perceived cost of attending physical education: A flipped learning intervention
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Objective: The purpose of this study was to examine the effect of flipped learning (FL) on adolescents’ motivation to participate in physical education (PE) lessons in secondary and upper secondary schools based on ... -
Begrepet kunstnerisk kvalitet i den norske kulturskolens rammeplan «Mangfold og fordypning», utfordret med et sideblikk til finsk 5 «grundundervisning i konst»
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne artikkelen er a˚ bidra til økt kunnskap om hvordan «kunstnerisk kvalitet» beskrives og forsta˚s i Norsk kulturskolera˚ds «Rammeplan for kulturskolen - Mangfold og fordypning» fra 2016. Gjennom en ... -
The body- friend or foe in dance? A critical reflection on the body through the Norwegian national curriculum renewal of the upper secondary school subject Dance Techniques
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article analyses different discursive positionings related to the body that emerged during the process of renewing the curriculum for the subject Dance Techniques, an in-depth study module in year one of the Programme ... -
Can flipped learning enhance adolescents’ motivation in physical education? An intervention study
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Objective: To be engaged and successful in learning in physical education (PE), students needs to be motivated. The purpose of this study was to examine the impact of flipped learning (FL) on adolescents’ motivation to ... -
The Content of Norwegian Primary Physical Education: Teachers’ Perspectives on Possibilities and Barriers
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Physical education (PE) in Norway and other countries has been criticized for its emphasis on sports, leading to a misalignment between curriculum intentions and classroom practices. Under-standing the perspectives of PE ... -
Dansedidaktikk – klaustrofobi: En performativ dialog mellom autoetnografiske stoppøyeblikk fra egen danseutdanning og kritisk dansepedagogikkforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artiklens hensigt er at undersøge, hvordan dramaturgi som et teoretisk koncept (Pavis, 2014; Szatkowski, 2017) kan fungere som en metodologisk platform i relation til kunstbaseret forskning. I kunstbaseret forskning får ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Future designs of tertiary dance education: Scanning the field for decolonizing potentials in a major change project at the Department for Dance Pedagogy at Stockholm University of the Arts
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract This performative hybrid research and development project contributes knowledge about the decolonizing potentials and challenges that are articulated through an initial scanning of the dance pedagogical field as ... -
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ... -
Kunstneres personlige kunnskapslandskap - Fortellingssammenstilling som strategi i analyse av kunstneres utemmede fortellinger om begynnelser på skapende prosesser
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Samtaler med skapende kunstnere om deres bakgrunn i livserfaringer, og om hvordan de skaper form og uttrykk, har utgjort eksempelmaterialet i denne artikkelens metodologiske drøfting. Begreper i drøftingen er hentet både ... -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring som kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende ... -
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The context of this article is a science teacher educator’s interest in experience-based learning. This led her to an exploration of the experience-based knowledge of five elderly professional fishermen in the small fishing ... -
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Policy changes and higher education reforms challenge performing musician programmes across Europe. The academisation of arts education means that classical performance programmes are now marked by strong expectations of ... -
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen ser på samarbeid mellom kulturskole og grunnskole i en bykommune i Norge, der kulturskolen som en ekstern samarbeidspartner har overtatt ansvaret for musikkundervisningen på 1.-4. trinn i tre av kommunenes ... -
Pushe eller puse - perspektiver på dramarommets paradoks
(Journal article; Peer reviewed, 2023)I denne artikkelen presenteres funn fra en studie på programfag drama i norsk videregående skole. Dramalærere samt tidligere og nåværende dramaelever fra tre skoler ble intervjuet om hvordan de så på forholdet mellom ... -
The reconstruction of physical education teachers: A critical discourse analysis of regulative texts
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In 2008, the Norwegian Directorate for Education and Training implemented a new circular with directives for water activities in schools and with a call for testing teachers’ water competence. This circular seems to align ... -
“The school band and the Kulturskole are a single 'thing'”: Exploring co-production between the public sector and a non-governmental organisation
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This paper explores how a non-governmental organisation, a school band, and the municipal school of music and performing arts (the Kulturskole) collaborate to provide music education. Drawing on the concept of co-production, ...