Blar i NTNU Open på forfatter "Roald, Gunhild Marie"
-
Ansattes opplevelser av relasjoner på arbeidsplassen ved bruk av hjemmekontor.
Lerfald, Berit Nilssen (Master thesis, 2021)Sammendrag Denne masteroppgaven sin problemstilling handler om «Ansattes opplevelser av relasjoner på arbeidsplassen ved bruk av hjemmekontor» og er avsluttende del av en erfaringsbasert masterstudie i organisasjon og ... -
Arbeidsplasslæring og ledelse
Dokken, Kristin (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan ledere fremmer læring. Definisjonen på læring som blir brukt i denne oppgaven går ut på at læring er en indre prosess som også blir påvirket av den sosiale konteksten. For voksne ... -
Det finnes mange måter å lede på og mange måter å reagere på
Aashaug, Eli (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke lederes subjektive opplevelser av å lede en gruppe ansatte gjennom store omfattende endringer grunnet koronakrisen som rammet Norge i mars 2020. Problemstillingen studien baserer ... -
«Det føles ut som at man må gå inn med fakkel og si; folkens, se her, det her er viktig»
Saanum, Fredrik. (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordan karriereveiledere opplever Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys av egen praksis. Et gjennomgående fokusområde i oppgaven har ... -
En kvalitativ studie av hva arbeidsgivere legger vekt på i et jobbintervju
Nilsen, Joakim Østbye (Master thesis, 2020)Denne studien retter fokuset mot hva arbeidsgivere ser etter og vektlegger i et jobbintervju, og videre hva disse funnene kan lære oss, sett i et karriereveiledningsperspektiv. Studiens problemstilling lyder slik: Hva er ... -
Hva skal til for å bli ansatt i dag?
Miller, Anastasiya (Master thesis, 2020)Denne studien har som formål å danne et bilde av hvem som er ansettbar i år 2020. Innholdsanalyse blir brukt som metode i denne studien og gjennom analyse av 70 stillingsannonser innen ulike yrkesgrupper blir det funnet ... -
Hvordan erfarer veiledere feedbackprosessen som bidrag til utvikling i et relasjonelt samspill? En Q-metodologisk studie av veiledere i NAV Kontaktsenter sine subjektive opplevelser av utvikling i et relasjonsperspektiv.
Hågensen, Marie Solberg (Master thesis, 2022)De siste årene har behovet for praksisnær kompetanseutvikling, etablering av læringsarenaer for refleksjon og veiledning over eget arbeid, i økende grad blitt aktualisert for ansatte i NAV som jobber brukerrettet. Dette ... -
Hvordan påvirker coachende lederskap ansattes trivsel på arbeidsplassen? En Q-metodologisk studie av ansattes opplevelse av sin leders anvendelse av coachende lederskap.
Hjellen, Maren Selnes (Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg temaet coachende lederskap. Forståelsen av begrepet og praksisen blir redegjort for i teorikapitlet. Hensikten med prosjektet er å utforske hvordan coachende lederskap oppleves av lederens ansatte, ... -
Hvordan voksne barn erfarer å ha en forelder med demenssykdom. En utforskning av hvordan rådgivning kan være en arena for håndtering og bearbeiding av det voksne barnets erfaringer
Rotmo, Maren Ivara Andreassen (Master thesis, 2020)Masteroppgaven utforsker erfaringen med å ha en forelder med demenssykdom, og hvordan fenomenet påvirker relasjonen og det voksne barnets følelsesmessige erfaring. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan erfares det å ha ... -
Jeg er ikke en maskin - En kvalitativ intervjustudie av leders opplevelse av leder-medarbeider-relasjonens betydning for bruken av tilbakemeldinger
Haddeland, Solgunn Marie (Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner for ledelse. Mange norske ledere kan oppleve det som utfordrende å gi tilbakemeldinger (Spurkeland, 2012). I denne studien undersøker ... -
Jeg tror jeg kunne gravd et ganske stort mørkt hull om jeg ikke hadde hatt de betydningsfulle sosiale relasjonene jeg har
Græsdal, Christina Sæthre (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilke kontekster, og på hvilke måter, fem norske studenter erfarer betydningsfullhet. Under intervjuene, ble det tydelig at studentene i studien oppfatter ... -
Karriereveiledning for voksne - En kvalitativ studie av voksne veisøkeres forventninger til, og erfaringer med karriereveiledning
Reinvik, Caroline Zakariassen (Master thesis, 2018)Tradisjonelt har karriereveiledning vært rettet mot unge som skal gjøre sitt første yrkes- og utdanningsvalg, men stadig flere voksne har behov for veiledning i møte med et omskiftelig arbeidsliv (NOU 2016:7). Ettersom ... -
Learning from contrasts: first-year students writing themselves into academic literacy
Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M (Peer reviewed; Journal article, 2020)The contribution of this article is to highlight how exploring various writing genres in the beginning of higher education can contribute to academic literacy. While many studies have addressed the transition into academia ... -
''Man må lære dem å kjenne før man finner noe som fungerer'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelse i møte med umotiverte elever i kroppsøving
Nystuen, Elin Pedersen (Master thesis, 2018)Denne oppgaven ser nærmere på hva kroppsøvingslærere i videregående skole og ungdomsskolen opplever som viktig i møte med umotiverte elever. Oppgaven søker å belyse problematikken ut fra et lærerperspektiv, hvor problemstillingen ... -
"Mennesket har en iboende kraft til å løse ting selv. Det er vi rådgivere som hjelper dem på veien" - En kvalitativ studie om hva som oppleves betydningsfullt for rådgivere i deres rådgivningsprosess
Hesla, Christine. (Master thesis, 2020)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å skaffe en innsikt i hva rådgivere erfarer som betydningsfullt i deres utøvelse av rådgivning i praksis. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: - Hva er ... -
«Musikk lar meg føle følelser som jeg ikke klarer å uttrykke med ord engang»: En kvalitativ studie av tre studenters opplevelser med musikk i lys av livskvalitet
Eide, Erlend (Master thesis, 2022)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg studert tre studenters opplevelser med musikk i relasjon til livskvalitet. Problemstillingen var «hvordan oppleves musikk å ha betydning for livskvalitet blant studenter, og hvordan ... -
''Når vi møtes i samtalen'' - En kvalitativ studie av hvordan rådgivere i videregående skole beskriver sine opplevelser av vellykkede elevsamtaler
Gåra, Mari (Master thesis, 2018)Rådgivningstjenesten i videregående skole omfatter sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning, og har som formål å hjelpe elevene med å finne seg til rette på skolen og gjøre gode valg om fremtidig utdanning og ... -
Nært til stades - på avstand. Ein kvalitativ studie som utforskar korleis familieterapeutar opplever at profesjonalitet kjem til uttrykk i møte med klientar
Øvregaard, Maren Pernille Indreeide (Master thesis, 2020)I høve denne masteroppgåva er det utført ein kvalitativ studie med mål om å utforske familieterapeutar sine opplevingar av profesjonalitet. Problemstillinga lyder: Korleis opplever familieterapeuten at profesjonalitet kjem ... -
Psykososialt arbeidsmiljø og fjernledelse i Statens vegvesen
Grasvik, Ksenia (Master thesis, 2019)Denne studien er utført som en del av en erfaringsbasert master i organisasjon og ledelse med spesialisering i relasjonsledelse. Det ble undersøkt to fenomener: fjernledelse og psykososialt arbeidsmiljø. Problemstillingen ...