Blar i NTNU Open på forfatter "Kjørholt, Ingvild Hagen"
-
«Att bära sin historie med sig»
Øvergaard, Ellen Ingrid Østby (Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er samisk litteratur i norskfaget. Utgangspunktet for prosjektet er behovet for kompetanseheving i skolen når det gjelder samiske temaer, og den generelle kunnskapsmangelen om samisk kultur, ... -
Den litterære samtalen om biletbok med seksuelle overgrep som tema: Ein studie av korleis biletboka Blekkspruten, med sin estetiske og skjønnlitterære kvalitet kan vere utgangspunkt for den litterære samtalen med dei yngste elevane, som vidare kan føre til meir openheit kring eit tabubelagt tema.
Einum, Elise Kristiane Mahle (Master thesis, 2021)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøkje kvifor litterære samtalar om biletbøker med vanskelege og tabubelagde tema, som seksuelle overgrep, kan vere verdifullt å trekkje inn i norskundervisinga i barneskulen. Eg ... -
«Hadde ikke jeg vært til, ville det ikke blitt slik, ikke sånn som dette». En komparativ litterær analyse av billedbøkene Håret til Mamma og Krigen av Gro Dahle, med hovedvekt på litteraturens formidling av omsorgssvikt gjennom barneperspektivet.
Gjøra, Ingrid (Master thesis, 2022)Mye av dagens barnelitteratur tar for seg tabubelagt tematikk som framhever den ikke-idylliske barndommen. Slik var det ikke for femti år siden. Dette er et resultat av et tydeligere barneperspektiv. Denne masteroppgaven ... -
"Hæ? Hva skjedde nå, liksom?" En studie av interaksjonen mellom elever i den videregående skolen og en skjønnlitterær tekst som gir motstand.
Endresen, Kari Katharina (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på studiespesialiserende linje i den videregående skolen møter vanskelige skjønnlitterære tekster i norskfaget. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, og gjennom analyser ... -
«Ingen snakker om hvor vanskelig det er å snakke om det som er vanskelig» En affektteoretisk nærlesing av hvordan Alexander Kielland Krags ungdomsroman Litt redd, bare (2021) fremstiller gutter og psykisk helse
Schleicher, Johanna Eikeland (Master thesis, 2023)Tematikken for denne masteroppgaven er fremstillinger av gutters møte med psykiske vansker i ungdomslitteraturen. Med en litteraturvitenskapelig og affektteoretisk innfallsvinkel gjør studien rede for hvordan ungdomsromanen ... -
«Jeg smiler så ekte jeg kan»: En litteraturvitenskapelig studie av barnet som pårørende i seks nyere norske ungdomsromaner
Sætervik, Helle (Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring ble innført som tverrfaglig emne i forbindelse med at Kunnskapsløftet 2020 tredde i kraft. Dette innebar en ny dreining i norskfaget, og medførte at norsklærere nå skulle undervise i helse. ... -
'Når nasjonens likevekt rystes'. En komparativ analyse av kanonlitteraturens rolle etter terrorangrep
Kjørholt, Ingvild Hagen (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen gir en komparativ analyse av «Til ungdommen» (1936) og Traité sur la tolérance (1763) sin plass og funksjon i den kollektive responsen etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 og i Paris i januar ... -
Pårørendelitteratur som remedium. Helsefagligformidling og litterær estetikk i Anders N. Kvammens Jeg husker ikke... Historier om demens(2021)
Warberg, Silje Haugen; Kjørholt, Ingvild Hagen (Journal article, 2023)Artikkelen utforsker skjæringspunktet mellom helsefaglig formidling og tegneseriemediets estetikk med utgangspunkt i hvordan pårørenderollen fremstilles i Anders N. Kvammens tegneserie Jeg husker ikke... Historier om demens ... -
Polemikk, politikk og forutinntatte lesere : om resepsjonen av Voltaires Le fanatisme ou Mahomet le prophète
Kjørholt, Ingvild Hagen (Journal article; Peer reviewed, 2013)In 2005 a long-forgotten 18th century tragedy suddenly became a hot spot in today’s perhaps most dominating «clash of civilizations»; the conflict between Islam and the West. The essay presents the recent years’ reception ... -
Ramme inn eller følge langs fortauene: Om verden og litteraturen i litteraturvitenskapen
Kjørholt, Ingvild Hagen (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Undervisning om 22. juli i norskfaget: En litteraturvitenskapelig og litteraturdidaktisk studie av "Ubesvart anrop" (2021)
Aarestrup, Gina Margrethe (Master thesis, 2023)Høsten 2023 er det ingen barn i barneskolen som har egne minner eller opplevelser av terrorangrepene 22. juli 2011. Det fordi elevene ikke var født da terrorangrepene rammet Norge. LK20 er den første læreplanen som eksplisitt ... -
Voltaires verdensborgere: En studie av det franske 1700-tallets kosmopolitisme
Kjørholt, Ingvild Hagen (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:173, Doctoral thesis, 2012)