Blar i NTNU Open på forfatter "Kim, Jonathan"
-
Aktivering av stereotyper
Engesvik, Rakel (Bachelor thesis, 2022)Denne undersøkelsen skulle undersøke hvorvidt informasjon om kjønn vil påvirke oppfatningen om at en person «passer» inn i et yrke. Dette skulle undersøkes ved å stille deltagerne spørsmål om et fornavn eller familiær rolle ... -
Aktivering av stereotypiske oppfatninger hos norske studenter
Strand, Lina Haraldsen (Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se på aktivering av stereotypiske oppfatninger assosiert med kjønn. Deltagerne fikk presentert stimuli i form av begrepspar bestående av fornavn eller familiære roller, og en yrkesrolle. ... -
Are gender stereotype attitudes shifting?
Rygh, Erik (Bachelor thesis, 2022)Denne studien har som formål å undersøke om (og i hvilken grad) forskjellige kilder til stereotype informasjon kan påvirke styrken av aktiverte stereotyper. Hypotese 1 sier at Item Kjønn vil ha en signifikant effekt på ... -
Differences in the strength of stereotype activation
Roaldseth, Kaja Kristine Søyland (Bachelor thesis, 2022)This study aimed to examine whether there were any differences in the level to which gender- typical first names and familial roles activate occupational gender stereotypes. A forced choice-task, an Implicit Association ... -
Exploring gender neutral linguistic tendencies in a young experiment population
Bryn Olsen, Alexander (Bachelor thesis, 2022)The purpose of this research is to explore the topic of gendered stereotypes and sexism in language and uncover covariates that aid in interpretation of occurring gendered stereotype effects in language. This thesis aim ... -
Gender, Culture, and Higher Education
Khan, Zunaira (Master thesis, 2023)Mer utviklete og likestilte land viser mer kjønnssegregering når det gjelder kjønnsstereotype yrker sammenlignet med land som er mindre likestilte. Norge er et slikt land. Likevel har asiatisk-norske innvandrere vist ... -
Hvorfor stempler du Ida som prostituert når Knut ikke kan være eksotisk danser?: Kjønnsinformasjons effekt på menneskets sosiale persepsjon
Rygh, Julie Skau (Bachelor thesis, 2022)For å undersøke kongruenseffekten og det potensielle mannlige bias kjønnsinformasjons har på et individs persepsjon i oppfatning om en person «passer» i en bestemt kjønnsstereotypisk yrkesrolle ble det utført en kompleks ... -
Kraften i å tro på seg selv: en eksperimentell undersøkelse om elevers kjønn, yrkesinteresse og mestringstro
Taraldsen, Jonette (Master thesis, 2023)Arbeidsmarkedet i Norge i dag er svært kjønnsdelt, noe som medfører en rekke problemer. For å få et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked er det behov for forskning som forsøker å forstå kjønnsforskjeller i yrkesinteresse. Med ... -
The masculine bias in fully gendered languages and ways to avoid it: A study on gender neutral forms in Québec and Swiss French
Kim, Jonathan; Angst, Sarah; Gygax, Pascal; Gabriel, Ute; Zufferey, Sandrine (Journal article; Peer reviewed, 2022)The extent to which gender neutral and gendered nouns impact differently upon native French speakers’ gender representations was examined through a yes-no forced choice task. Swiss (Experiment 1) and Québec (Experiment 2) ... -
Påvirkningen av stereotypisk og grammatisk informasjon ved sosial kognisjon
Dahl, Elida Ravin (Bachelor thesis, 2022)Målet med denne studien var å undersøke samspillet mellom stereotypisk og grammatisk informasjon ved sosial kognisjon for norsktalende studenter. Nærmere bestemt hvilken informasjon deltagerne benytter ved kjønnsrepresentasjon ... -
Potensielle sammenhenger mellom kjønn, stereotypier og sexisme hos norske studenter
Furnes, Camilla (Bachelor thesis, 2022)Undersøkelsen i denne studien hadde til hensikt å teste forskjeller i styrken på stereotypisk aktivering. Studien tar for seg potensielle sammenhenger mellom kjønn, stereotypiske overbevisninger og sexistiske overbevisninger. ... -
Sammenheng mellom stereotypier, yrkesroller og kjønnsroller
Berggren, Amalie Kolboholen (Bachelor thesis, 2022)En eksperimentell studie med tre tester har blitt gjennomført på 44 deltagere som skulle være studenter i alderen 18-30 år. Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke stereotypisk aktivering i lys av kjønnsroller. ... -
Stereotypical beliefs and sexist attitudes among Norwegian students
Aas, Ella Maria (Bachelor thesis, 2022)This project aims at testing for differences in stereotype activation and ambivalent sexism among Norwegian students. Three hypotheses were answered, of which only one was supported by significant findings. The results ... -
Ungdommers sosial tilhørighet i et kjønnsdelt arbeidsmarked: en eksperimentell studie om betydningen av yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet på yrkesinteresse
Borgen, Ragnhild. (Master thesis, 2023)Sammendrag Yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet kan være mulige faktorer på hvorfor arbeidsmarkedet i Norge er kjønnssegregerte. Sosial tilhørighetens og kjønnsstereotypienes innvirkning på interesse har ... -
Visual and Auditory Response Inhibition in Musicians and Non-Musicians
Ree, Alexander Sævild (Master thesis, 2022)Tidligere forskning har vist at langvarig trening av musikalske ferdigheter er assosiert med en forbedring av kognitive evner, og mer spesifikt for eksekutive funksjoner. Eksekutive funksjoner er et sett med ovenfra-og-ned ... -
Yrkesmessig kjønnsstereoypi blant norske universitetsstudenter
Skeie, Marita Hrannardóttir (Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke norske universitetsstudenters yrkesmessige kjønnsstereotypier, og sette det inn i en større kontekst når det gjelder progresjon i samfunnet for et mer likestilt arbeidsmarked. ... -
Yrkesrelaterte kjønnsstereotypier knyttet til sosial persepsjon
Larsen, Marte Karine (Bachelor thesis, 2022)Ettersom stereotypier er et såpass frekvent innslag i vår tolkning av verden, vil det være både spennende og aktuelt å tilegne seg mer kunnskap om emnet. En interessant vinkling er å undersøke spesifikt yrkesrelaterte ... -
Yrkesrelaterte kjønnsstereotypiers påvirkning på sosial persepsjon
Schjerve, Marte (Bachelor thesis, 2022)Kjære leser, dette er en bacheloroppgave gjennomført som avsluttende del på psykologistudiet ved Norges Tekniske Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim. I årene jeg har gått på NTNU har jeg vært i kontakt med herlige ...