Aktivering av stereotypiske oppfatninger hos norske studenter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005562Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2841]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne studien var å se på aktivering av stereotypiske oppfatninger assosiert med kjønn. Deltagerne fikk presentert stimuli i form av begrepspar bestående av fornavn eller familiære roller, og en yrkesrolle. Deltagerne responderte på en tvunget ja-nei oppgave (eng. yes-no forced task). På bakgrunn av dette undersøker studien i den første hypotesen, om deltagerne er mer positive, og svarer raskere, til kjønnskongruente stimuli, enn til inkongruente. Resultatene våre indikerer at deltagerne brukte stereotypiske oppfatninger om kjønn når de tolket stimuliene, og var mest positive når stimuliene var kjønnskongruente. Videre undersøker studien sexistiske oppfatninger knyttet til ambivalent sexisme. Vi brukte spørreskjema for ambivalent sexisme (ASI) for å kartlegge deltagernes eksplisitte sexistiske holdninger mot kvinner. Gjennom den andre hypotesen så vi på en mulig sammenheng med stereotypiske oppfatninger og sexisme. Den tredje hypotesen undersøker eventuelle kjønnsforskjeller i sexistiske oppfatninger, hvor vi predikerte at menn ville skåre høyere enn kvinner. Resultatene for den første hypotesen tyder resultatene på at deltagerne mest positive når stimuliene var kjønnskongruente. For responstider ble den første hypotesen kun delvis støttet. Dette indikerer at deltagerne brukte stereotypiske oppfatninger om kjønn når de tolket stimuliene. Resultatene for den andre hypotesen indikerte at det ikke var en sammenheng mellom stereotypiske oppfatninger og ambivalent sexisme blant våre deltagere. Dette kan indikere at stereotypiske oppfatninger ikke nødvendigvis holdes som negative tanker hos enkeltpersoner. Det ble ikke funnet støtte for den tredje hypotesen, som kan indikere at likestillingsnivået i Norge kan ha sammenheng med sexistiske holdninger.