Blar i NTNU Open på forfatter "Tørset, Trude"
-
Charging electric vehicles on long trips and the willingness to pay to reduce waiting for charging. Stated preference survey in Norway
Hoen, Fredrik Solvi; Diez Gutierrez, Maria; Babri, Sahar; Hess, Stephane; Tørset, Trude (Peer reviewed; Journal article, 2023)Technological developments in charging speed and battery capacity are leading to an increased use of electric vehicles (EV) for long trips, but the charging infrastructure network is too scarce to satisfy the growing energy ... -
Cube – Regional persontransportmodell versjon 4.4
Tørset, Trude; Malmin, Olav Kåre; Flaata, Ellen Heffer; Hjelkrem, Odd Andre (SINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-);, Research report, 2022) -
Effekten av sykkelekspressveger
Kjørsvik, Siv Iren (Master thesis, 2018)For å øke sykkelandelen i Norge er det planlagt å bygge sykkelekspressveger i flere store byområder. Sykkelekspressveger er sykkelveger av høy standard, som tilrettelegger for hurtig sykling over lengre avstander. Hensikten ... -
Effekter av ny infrastruktur på arealbruk - Et casestudie fra Norge
Adserø, Julie Skjeflo (Master thesis, 2017)Studien har hatt fokus på endringer i arealbruk som følge av mindre reisetidsforbedringer i samferdselsprosjekter. Arealbruksendringer er undersøkt i fire variabler: befolkning; boligmarked; sysselsetting; pendling. Studien ... -
En kartlegging av gods- og næringstransport i Elgesterområdet. Med sammenligning mot eksisterende tellesystem og estimeringer i RTM.
Nødtvedt, Kristin Grøtte (Master thesis, 2023)I det grønne skiftet, har transport i urbane strøk blitt satt i fokus de senere årene; med blant annet miljøgater, kollektivfelt, bomringer og nullvekstmål. Dette gir resultater og virkninger, og tiltakene fungerer i mange ... -
En vurdering av muligheten for forbedret beskrivelse av kryssforsinkelse i RTM Ved bruk av reisevanedata fra SmartRVU
Kolstad, Karen Oline (Master thesis, 2021)Transportpolitiske målsetninger setter press på å velge de beste alternativene for areal- og vegutbygging. Ofte vil det si å velge et alternativ som er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og det med høyest netto nytte per investerte ... -
Enablers and Barriers for Truck Platooning in Norway: Case Studies on Infrastructure, Organization, Technology and Economics
Log, Markus Metallinos (Doctoral theses at NTNU;2024:283, Doctoral thesis, 2024)Due to the intrinsic properties of the trucking industry, road freight is predicted to be an early adopter of highly automated vehicles on open roads. As a step towards fully driverless trucks, truck platooning is among ... -
Er dagens infrastruktur tilpasset el-syklister?
Haverstad, Maren Jansson (Master thesis, 2017)En stadig større andel av dagens syklister benytter el-sykkel. El-sykkelen skiller seg fra den tradisjonelle sykkelen ved at den er tyngre og at man får hjelp av en motor til å bevege seg framover. Motoren bidrar opp til ... -
Etterprøving av transportmodeller - En utforskende undersøkelse
Fossum, Magne (Master thesis, 2018)Transportmodeller er ansett som et av de viktigste redskapene for beslutningstakere i transportsektorene i flere land. Transportmodeller brukes for å undersøke hva som skjer med trafikkmengden og/eller trafikkfordelingen ... -
Fra A til B - En studie av pendlesyklisters rutevalg
Herfindal, Thea Karoline (Master thesis, 2015)Nasjonal transportplan for 2014-2023 har som mål at den fremtidige veksten i persontransporten i de store byområdene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange. Sykkelandelen må økes til 10-20 % i de store byene for ... -
Framtidig reisemiddelvalg mellom Bergen og Stavanger ved ferjefri E39 - I hvilken grad vil et høystandard ekspressbusstilbud på en ferdig utbygget ferjefri E39, kunne redusere etterspørselen etter flyreiser mellom Bergen og Stavanger?
Lysø, Svein Olav (Master thesis, 2018)Nullvekstmålet, definert i Nasjonal Transportplan NTP, er satt som en rettesnor for persontransport i de største byområdene i Norge, men vi har også nasjonale mål om reduserte utslipp fra transportsektoren utenom byområdene. ... -
GPS Sporing som grunnlag for ny fartsmodell for syklister: En vurdering av offentlig tilgjengelig GPS-data som grunnlag til sykkelmodellering
Jørgensen, Christoffer Viena (Master thesis, 2014)Bruken av GPS-data i transportforskning er ikke en ny tanke, men data som ligger offentlig tilgjengelig på internett har blitt viet liten til ingen oppmerksomhet. I denne oppgaven skal en prøve å vurdere potensialet til ... -
Har Bybanen i Bergen hatt en virkning på husholdningers bilhold?
Johannessen, Erik (Master thesis, 2020)Nullvekstmålet for personbiltrafikken er et mål som er fastlagt av myndighetene for de større byområdene i Norge. Det innebærer at veksten i persontransporten skal tas med kollektiv, sykkel eller gange. Målet kan nås med ... -
How do fixed links affect household and firm location
Nilsen, Øyvind Lervik (Doctoral theses at NTNU;2019:243, Doctoral thesis, 2019) -
Hvilke faktorer påvirker bysykkelbruken i Oslo? - Analyse av registrert reisedata fra bysykkelordningen i Oslo for å bedre forstå hvordan bysykler brukes og hvilke faktorer som påvirker bruken.
Bakke, Eskild Mikal Langnes (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven studerer registrert reisedata fra bysykkelordningen i Oslo for bysykkelsesongen 2017. Bysykkelturene i Oslo i 2017 er registrert med start- og sluttpunkt på reisen med sekunds nøyaktighet. Gjennom ... -
Important conditions related to demand for light rail among middle and high income neighborhoods of Waiyaki Way, Nairobi, Kenya.
Larsen, Karl Kristian (Master thesis, 2013)Large cities in developing nations have to deal with the repercussions of years of urbanization on their transportation systems. When the population outgrows infrastructure capabilities, congestion and lack of mobility ... -
Information Requirements for International Truck Drivers in Norway
Makulec, Marek (Master thesis, 2015)The purpose of this project is to investigate hypothesis whether poor performance of foreign heavy goods vehicles drivers in very challenging Norwegian conditions is effect of lack of information. If so, then which information ... -
Kalibrering og validering av delområdemodellen RTM DOM Nidaros
Saga, Vegard Brun (Master thesis, 2013)Transportmodeller brukes i dag i et stort omfang til å gi beslutningsgrunnlag i vegprosjekter. Derfor er det vesentlig at disse modellene er til å stole på og at man vet hvilke usikkerheter resultatene fra disse innebærer. ... -
Kollektivfelt - kampen om kapasiteten
Svorstøl, Eli-Trine (Master thesis, 2015)Norsk klimapolitikk har satset hardt på en mer miljøvennlig transport for å oppnå bærekraft. Dette skal oppnås gjennom en parallell satsing på tre ulike bærekraftstrategier: redusere transportvolumet, modalt transportskifte ... -
Kollektivtransportmodellering: Kan eksisterende transportmodeller utvikles slik at de blir mer egnet til analyser av kollektivtransport?
Tørset, Trude (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:224, Doctoral thesis, 2005)Kan eksisterende transportmodeller utvikles slik at de blir mer egnet til analyser av kollektivtransporten? Ja, det kan de, viser arbeidet i denne avhandlingen. En rekke egenskaper ved dagens modeller er studert, primært ...