Blar i NTNU Open på forfatter "Skaalvik, Sidsel"
-
Collective teacher culture and school goal structure: Associations with teacher self-efficacy and engagement
Skaalvik, Einar; Skaalvik, Sidsel (Journal article; Peer reviewed, 2023) -
Collective teacher culture: exploring an elusive construct and its relations with teacher autonomy, belonging, and job satisfaction
Skaalvik, Einar Melgren; Skaalvik, Sidsel (Peer reviewed; Journal article, 2021)One purpose of this study was to analyze relations between four possible indicators of a collective teacher culture by means of confirmatory factor analyses. The indicators were termed “shared goals values”, “value ... -
”Drep meg konge, men ikke med grøt!”: En kvalitativ intervjustudie om skolens tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker
Seim, Kristin; Osland, Lindis Gaustad (Master thesis, 2011) -
Dysleksi og motivasjon: En kvalitativ intervjustudie om motivasjon for å ta høyere utdanning hos tre studenter med dysleksi
Birkeland, Lene (Master thesis, 2012) -
Dysleksi og tekstlæring: En kvalitativ intervjustudie
Nilsen, Helene Colombo (Master thesis, 2012)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot elever med dysleksi i videregående opplæring. Et overordnet mål har vært å undersøke hvordan disse elevene arbeider for å lære fra skriftlige tekster. Det var ønskelig å ... -
Fra fagbrev til høyskoleutdanning: En intervjustudie av seks studenters forventninger og erfaringer tilknyttet videreutdanning i BUA faget - med fokus på motivasjon og mestring
Hatle, Line-Marie Wiken (Master thesis, 2013) -
Holdninger må endres før handling kan finne sted: En kvalitativ intervjustudie om tilrettelegging for elever med dysleksi på den videregående skole
Nysveen, Kine Marie Stømner; Sævarang, Marlena Mia (Master thesis, 2012)I denne studien har vi undersøkt hvordan tre videregående skoler tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi, og hvordan fire elever opplever tilretteleggingen. Vi har intervjuet tre spesialpedagoger ved ulike ... -
Hvem blir du som fengselsbetjent?: Om holdninger og verdier til de innsatte i fengselsbetjentutdanningens praksisår
Eide, Hanne Kristin (Master thesis, 2011)I denne undersøkelsen presenteres en kvalitativ studie av aspiranters holdninger og verdier til de innsatte knyttet til fengselsbetjentutdanningens praksisopplæring. Datamaterialet er basert på tretti halvstrukturerte ... -
"Jeg jobber annerledes nå enn før": En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer etter å ha vært med i gjennomføringen av Arbeidsprøven
Wik, Lillian (Master thesis, 2013)Tema for denne kvalitative studien er kompetanseutvikling hos lærere. Jeg ønsker å få svar på om lærere kan utvikle kompetanse ved å delta i kartlegging av elevers lese- og skrivevansker med Arbeidsprøven. Problemstillingen ... -
''Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og'' - En kvalitativ studie om hvilken erfaring tre ansatte i PPT har i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune
Engh-Lagesen, Tone (Master thesis, 2017)I denne studien forsøker jeg å svare på spørsmålet: Hvilken erfaring har tre ansatte i PPT i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune? Utvalget mitt besto av tre informanter, to som jobbet som ... -
Job demands and job resources as predictors of teacher motivation and well-being
Skaalvik, Einar Melgren; Skaalvik, Sidsel (Journal article; Peer reviewed, 2018)We analyzed how teacher perception of job demands and job resources in the school environment were related to teacher well-being, engagement and motivation to leave the teaching profession. Participants were 760 Norwegian ... -
Læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker
Kvistnes, Caroline Veslemøy Kvalvik (Master thesis, 2012)Formålet med denne oppgaven er å belyse læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker. Problemstillingene er: Hvordan arbeider et mindre utvalg lærere i barneskolen for å avdekke lese- og skrivevansker hos ... -
Motivasjon og selvoppfatning hos elever med lese- og skrivevansker
Johansen, Cathrine (Master thesis, 2012) -
Selvoppfatning og motivasjon hos elever med lærevansker : en kvalitativ intervjustudie av ungdomsskoleelevers opplevelse av å motta undervisning på en liten gruppe sammenlignet med å motta undervisning i klassen
Ohlsson, Ida Mariann (Master thesis, 2016)Tema og bakgrunn Denne studien handler om å belyse hvordan elever opplever å motta støtte i en mindre gruppe sammenlignet med å motta undervisning i samlet klasse, og hvordan dette er med på å påvirke elevenes selvoppfatning ... -
Shared goals and values in the teaching profession, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: The mediating role of psychological need satisfaction
Skaalvik, Einar M.; Skaalvik, Sidsel (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study explored relations between teachers’ perceptions of sharing educational goals and values with their colleagues (shared values), job satisfaction, and motivation to leave the teaching profession. The extent to ... -
Spesialpedagogens rolle i dagens skole: En kvalitativ intervjustudie
Kopperud, Synnøve Andrine (Master thesis, 2011) -
Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study
Skaalvik, Einar Melgren; Skaalvik, Sidsel (Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this longitudinal study was to analyse relations between teachers’ perceptions of job demands and job resources in the school environment and dimensions of burnout, depressed mood, job satisfaction and ... -
Tilpasset opplæring for fremmedspråklige elever
Berg, Ida (Master thesis, 2011)