Blar i NTNU Open på forfatter "Maliks, Jakob"
-
Didaktikk i skolen
Vestå, Ragnhilde (Bachelor thesis, 2021)I august 2020 ble en ny læreplan tatt i bruk. LK20 består av tre tverrfaglige tema som elevene skal arbeide med i ulike fag i skolen (Utdanningsdirektoratet, 2018). Den tverrfaglige tilnærmingen skal hjelpe elevene med ... -
Kommunal styring av samfunnsfaget? De kommunale undervisningsplanene i Trondheim fra folkeskoleloven 1889 til Normalplanen 1939
Heggem, Marte (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke den kommunale styringen av samfunnsfaget i Trondheim kommune i tidsperioden fra folkeskoleloven i 1889 til Normalplanen i 1939. Dette på bakgrunn av at kommunene hadde et ... -
Kvinners rettigheter i den første feministiske bølgen i lærebøker
Kvaalen Jerstad, Håkon (Master thesis, 2023)I denne teksten har jeg undersøkt problemstillingen: «Hvordan framstilles kvinners kamp for like rettigheter i perioden 1814-1913 i lærebøker fra 1960-, 2000- og 2020-tallet og hvordan gjenspeiler denne framstillinga den ... -
Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy
Veier-Olsen, Martin (Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:234, Doctoral thesis, 2024)English: Timelines are frequently used to visualize history and chronology. Some represent straightforward simplifications of the messiness of history; others can be highly complex and colorful visualizations that require ... -
Medier og meningsdannelse: En kvantitativ og komparativ undersøkelse av de trykte medienes distribusjon 1795-1812 og deres speiling av politisk interesse og opinionsdannelse i Christiania og Trondheim
Tiller, Erik (Master thesis, 2014)Å undersøke politisk interesse og opinion i årene før 1814 har vist seg vanskelig, på grunn av de begrensningene som ble lagt på mediene med forordningen om trykkefrihet i 1799. I denne studien er det blitt forsøkt å ... -
Terror på trykk: fremstillingen av terror og terrorisme i lærebøker
Blokhus, Rannei; Høstmark, Signe (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker fremstillingen av terror og terrorisme i samfunnsfaglærebøker for ungdomsskolen fra 1997 til i dag. Terror og terrorisme er tema som får mye global oppmerksomhet. Mange lærere i skolen bruker ... -
Terror på trykk: fremstillingen av terror og terrorisme i lærebøker
Blokhus, Rannei; Høstmark, Signe (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker fremstillingen av terror og terrorisme i samfunnsfaglærebøker for ungdomsskolen fra 1997 til i dag. Terror og terrorisme er tema som får mye global oppmerksomhet. Mange lærere i skolen bruker ... -
Tidsvitner som historieformidlere: En kvalitativ studie i å undervise om 22.juli som direkte berørt lærer
Ness, Sandra Hestø (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke ut ifra et samfunnsfagdidaktisk perspektiv hvordan det er å undervise om 22. juli som direkte berørt. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling fastsatt: Minne og ... -
Vilkår for offentlighet: Sensur, økonomi og transformasjonen av det offentlige rom i Danmark-Norge 1730-1770
Maliks, Jakob (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:250, Doctoral thesis, 2011)