Blar i NTNU Open på forfatter "Hansen, Kari"
-
"Det vanskelige valget" - en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
Haugstad, Martine Røtvold; Garnes, Lisa Hareide (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskelige valget"- en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
Garnes, Lisa Hareide; Haugstad, Martine Røtvold (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2022)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen - Skole og bedrift
Lie, Elin Hoem (Master thesis, 2023)Tema for denne studien er dybdelæring, et nytt begrep som ble innført i de nasjonale føringene i fagfornyelsen (2020). Dybdelæringsbegrepet har fått en sentral rolle i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), men det er ... -
Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1
Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen belyser hvordan opplæringens innhold i Vg1 erfares av elever, lærlinger og lærere, som grunnlag for vurdering av endringsbehov i norsk yrkesopplæring. Problemstillingen artikkelen gir svar på er: Hvordan fungerer ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt med TIP Vg1 om egenvurdering og utvikling gjennom bruk av videoopptak
Wiggen, Rune (Master thesis, 2018)I dette aksjonsforskningsprosjektet søker jeg i samhandling med mine Vg1 elever på Teknikk- og industriell produksjon (TIP), å identifisere hvordan en lærer med hjelp av videoopptak, kan stimulere elevene til å utvikle ... -
Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole?
Hansen, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2017)I dag forventes det at yrkesfaglæreren kan tilrettelegge og lede opplæring mot mange og ulike yrker og fagbrevområder som elevene utdanner seg til i en og samme klasse. Forskning og evaluering etter Kunnskapsløftet KL (06) ... -
Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?
Hansen, Kari; Haaland, Grete; Møller, Ellen; Vagle, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ... -
Kollegaveiledning i gruppe - "å lære å lære sammen"
Gjertsen, Anders Brune; Bævre, Christine Vollan (Master thesis, 2021)Som pedagog og i arbeidet med mennesker blir man aldri ferdig utlært, og dette gjelder også for trafikklærere. Våre erfaringer og vår tolkning av det vi ser er subjektive ifølge Inger Ulleberg (2018), og dette gjør at vi ... -
Kollegaveiledning i gruppe - "å lære å lære sammen"
Gjertsen, Anders Brune; Bævre, Christine Vollan (Master thesis, 2021)Som pedagog og i arbeidet med mennesker blir man aldri ferdig utlært, og dette gjelder også for trafikklærere. Våre erfaringer og vår tolkning av det vi ser er subjektive ifølge Inger Ulleberg (2018), og dette gjør at vi ... -
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ... -
Mesterlære i praksisveiledning i lærerutdanning; Individuell, relasjonell eller i praksisfellesskap? En studie av eksamenstekster.
Hansen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of the article is to investigate how participants in a course offered as further education for practice teachers in an upper secondary school discuss opportunities and challenges in the practice training in ... -
Praksisopplæring i arbeidslivet - Erfaringer for utvikling av relevant yrkeskompetanse på veg mot helsefagarbeider
Skåren, Bente Fjerdingsøy; Løken, Eli (Master thesis, 2016)Hensikten med vår studie har vært å få innsikt i hvordan prosjekt til fordypning (PTF) og arbeidspraksis bidrar til at elever på Vg2 helsearbeiderfag får utviklet relevant yrkeskompetanse. Prosjekt til fordypning er et ... -
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Engvik, Gunnar; Hansen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This study has inspiration from a theory about education, which describes how different practices are bundled together in practice projects. The study is part of the research project “From practice back to practice”. ... -
Utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning - med fokus på barne- og ungdomsarbeiderfaget
Sæbøe, Roma Garlaite (Master thesis, 2016)I dette studiet ønsker jeg å beskrive elevenes erfaringer omkring utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning, med fokus på barne- og ungdomsarbeideryrket. Målet er å få en bredere forståelse av elevenes ...