Browsing NTNU Open by Author "Otnes, Hildegunn"
Now showing items 1-20 of 24
-
Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions
Otnes, Hildegunn; Solheim, Randi (Peer reviewed; Journal article, 2019)This article addresses written feedback to students’ drafts and provides insight into teachers’ formative assessment practices. Data are taken from a large cross-disciplinary project on writing and assessment in Norway and ... -
Bare husk at skrivinga skal være gøy!
Forbregd, Marie Ørstad (Master thesis, 2022)De senere årene har skriveopplæring fått økt oppmerksomhet gjennom ulike forskningsprosjekter som blant annet Normprosjektet, SKRIV-prosjektet og FUS-prosjektet. Imidlertid har design av skriveoppgaver blitt viet forholdsvis ... -
The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project
Dagsland, Sindre; Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Designing writing assignments for pupils is a complex task. The teacher must make a lot of choices regarding what type of text to write, what the purpose of the writing should be, which audience the texts should have etc. ... -
Følge med og følge opp.Verbalspråklig lyttemarkering i synkrone nettsamtaler
Otnes, Hildegunn (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:131, Doctoral thesis, 2007) -
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article reports consequences for student writing quality based on a long-term professional learning project. Project teachers, representing all school subjects in grades 3–7, were presented with a writing construct, ... -
Med grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster
Tiller, Marte Lorentze (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har form av en kvalitativ, komparativ innholdsanalyse av to lærebøker i norsk for Vg1 ved studieforberedende utdanningsprogram (SF). Oppgaven belyser først noen av de utfordringene som elever kan ha ... -
Med iPad som blyant i pennalet: En tekstetnografisk tilnærming til mellomtrinnselevers multimodale tekster og tekstskaping
Strømman, Elin (Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:136, Doctoral thesis, 2024)Med iPad som blyant i pennalet Daglig bruk av nettbrett i grunnskolen ble nesten fordoblet i perioden 2015-2020, og digitaliseringen av skolen har gått mye raskere enn forskningen på feltet. Ifølge grunnskolens ... -
Mottakerbevissthet på 1. trinn – En kvalitativ studie av hvordan mottakerbevissthet kommer til uttrykk hos de yngste elevene
Våland, Hanna Myklebust (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvorvidt elever på 1. trinn evner å uttrykke mottakerbevissthet, når det blir lagt til rette for en funksjonell skriveopplæring der de får skrive til autentiske mottakere. Problemstillingen ... -
Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet
Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn (Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen tematiserer vi mottakerinstansen i skoleskriving, og hvordan denne realiseres i oppgaveformuleringer designet av lærere. Studien tar utgangspunkt i et oppgavemateriale fra Normprosjektet, hentet fra 3. ... -
Norsklærerstudenter og akademisk skriving
Witsø Veie, Ola (Master thesis, 2022)Skriving er et viktig redskap for læring i lærerutdanningen. Lærerstudenter skriver for å presentere og utvikle fagkunnskap, og for å bli kompetente skrivelærere. Det har blitt gjort flere studier av studenters erfaringer ... -
Responspraksiser i lærerutdanningen Den skriftlige interaksjonen mellom lærerstudenter og deres lærere i seks skriveprosesser
Bauer, Karen; Farstad, Randi; Selle Opdal, Thea; Otnes, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen presenteres en studie av skriveprosessen knyttet til et utvalg av lærerstudenters arbeid med semesteroppgaver. Studien fokuserer hovedsakelig på lærerresponsen, men trekker også inn studentenes tekstrevisjoner ... -
Skrivediskurser i skriveoppgavene til to læreverk og deres tilhørende læreplaner
Andersen, William Vågenes (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilke syn på skriving som avdekkes gjennom en skrivediskursanalyse av skriveoppgavene til to læreverk i norsk for 6.trinn og deres tilhørende læreplaner. Det ene læreverket jeg tar utgangspunkt ... -
Skrivehandlinger og andre handlinger: Design av skriveoppgaver i lærerutdanninga
Ofte, Ingunn; Otnes, Hildegunn (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Skriveoppgavens vanskelige kunst: en studie av oppgaveformuleringer på 9. trinn
Aune, Andrea (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvilke slags skriveoppgaver elever kan få på 9. trinn i norskfaget. Jeg forsøker å svare på dette gjennom to forskningsspørsmål, hvor det ene er å identifisere hvilken type informasjon som er gitt ... -
Skriving fra første dag i første klasse.
Berg, Beate; Hofstad, Merethe (Master thesis, 2023)Sammendrag Da Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 trådde i kraft, ble skriving mer sidestilt med lesing gjennom de fem grunnleggende ferdighetene. Etter vårt syn har skriving likevel ikke fått den statusen i opplæringen ... -
Skriving fra første dag i første klasse.
Berg, Beate; Hofstad, Merethe (Master thesis, 2023)Sammendrag Da Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 trådde i kraft, ble skriving mer sidestilt med lesing gjennom de fem grunnleggende ferdighetene. Etter vårt syn har skriving likevel ikke fått den statusen i opplæringen ... -
Speak up! - Exploring ESL teachers' facilitation of students' oral interaction
Rostad, Camilla (Master thesis, 2018)I lys av at verden blir stadig mindre, og at det globale behovet for avanserte engelskspråklige ferdigheter øker, søker denne avhandlingen å utforske hvordan engelsklærere legger til rette for muntlig deltakelse blant ... -
Spor av dei andre. Adressivitet i argumenterande elevtekstar
Myklebust, Hege (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:276, Doctoral thesis, 2018)Samandrag / summary: Temaet for denne avhandlinga er argumenterande skriving i ulike skrivesituasjonar, og korleis tekstane viser spor av dei forventa lesarane på ulike måtar. Tekstane er henta frå elevar som går i ... -
Tverrfaglige temaer i norskfaget. En analyse av hvordan de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020 operasjonaliseres i oppgavene i Norsk 9 og Fabel 9.
Fresvig, Mia (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, operasjonaliseres i oppgavene i lærebøkene Norsk ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
Sandvik, Lise Vikan (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ...