Browsing NTNU Open by Author "Engvik, Gunnar"
Now showing items 1-16 of 16
-
- å utvikle undervisning
Fimland, Svend (Master thesis, 2023)Opplæringsloven (1998) krever at rektorene skal holde seg fortrolige med den daglige virksomheten og arbeide for å videreutvikle den. Den viktigste delen av virksomheten er undervisning, og i denne kvalitative undersøkelsen ... -
"Det er ikke nok å bare møte opp med kroppen sin lenger." En kvalitativ intervjustudie med fire rektorer som har deltatt i den skolebaserte kompetansesatsningen Ungdomstrinn i Utvikling.
Dahl, Berit (Master thesis, 2019)Sammendrag En av de største utfordringene i norsk grunnskole i 2010 var, i følge Melding til Stortinget nr. 22 Motivasjon- mestring- muligheter (2010 – 2011), den fallende motivasjonen for skolearbeid blant elevene, og ... -
"Elle melle deg fortelle..." -rektors profesjonelle skjønn i tilsetting av nyutdannede lærere
Sollie, Vibeke (Master thesis, 2020)En viktig forutsetning for en god skole er godt kvalifiserte lærere. Det å tilsette lærere med faglig kompetanse og en personlig egnethet tilpasset skolens verdier og behov, er en viktig oppgave for rektor. Dette er et ... -
Hvilke utfordringer har fire skoleledere i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid?
Toft, Kjersti (Master thesis, 2020)Gjennom forskning, både nasjonalt og internasjonalt og gjennom styringsdokumenter og satsninger framkommer viktigheten av ledelse tydelig. Det er gjennom utøvelse av god ledelse at den kollektive læringskulturen skal ... -
Hvordan bidrar administrativ skoleeier til utvikling i skolen før, under og etter Ungdomstrinn i Utvikling?
Andersen, Hilde Akselsen (Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot administrativ skoleeiers rolle i utvikling i skolen før, under og etter Ungdomstrinn i utvikling (UiU), med spesielt fokus på samhandlingen mellom skoleeier- og skolenivået. ... -
Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster
Engvik, Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2018)Hensikten med artikkelen er å undersøke hvordan deltakere i en videreutdanning for praksislærere i en videregående skole forstår utfordringer i praksisopplæringen. I artikkelen besvares to forskningsspørsmål: Hvilke ... -
Hvordan videreutvikle en SMI-skole mot et profesjonelt læringsfellesskap gjennom fjernledelse. En kvalitativ intervjuundersøkelse.
Hoven, Trond (Master thesis, 2021)Oppgaven har som problemstilling: Hvordan videreutvikle en SMI-skole mot et profesjonelt læringsfellesskap gjennom fjernledelse? Tema og problemstilling har sitt opphav i mine erfaringer som fjernlokalisert leder for en ... -
Kartlegging av kompetansemiljøenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling - høsten 2013
Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar; Holter, Trine (Research report, 2014) -
Nasjonale prøver og samskapt læring – muligheter og utfordringer
Sørensen, Emilie (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot hvordan ledere og lærere arbeider med resultatene fra nasjonale prøver og hvordan dette arbeidet bidrar til samskapt læring ved skolen. Bakgrunnen for valg av tema er egne ... -
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Svedlin, Renata; Engvik, Gunnar (Journal article, 2020)Syftet med denna artikel är att undersöka hur strävanden att professionalisera handledning i lärarutbildning i Norge och Finland genomförts och har resulterat i två olika partnerskapsmodeller. Fokus är i denna artikel på ... -
På tur i skolen, translatoriske utfordringer i arbeidet med Fagfornyelsen En komparativ casestudie ved to videregående skoler
Andreassen, Hilde (Master thesis, 2022)Skolen har en lang tradisjon for lokale tolkninger av sentrale føringer. Ansvaret for tilrettelegging, er opp til den enkelte skole, skolelederes og læreres profesjonelle skjønn. Fagfornyelsen, er en slik sentral føring ... -
Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler
Morud, Elin Bø; Engvik, Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med artikkelen er å undersøke og diskutere hvordan en skolebasert videreutdanning for praksislærere bidrar til utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen, gjennom bruk av «Lesson Study». Analyser av ... -
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Engvik, Gunnar; Hansen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This study has inspiration from a theory about education, which describes how different practices are bundled together in practice projects. The study is part of the research project “From practice back to practice”. ... -
The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession
Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article focuses on the importance of school leaders’ commitment to socialising newly qualified teachers (NQTs) into the teaching profession. Framed by a social constructivist perspective, the article is based on four ... -
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016
Engvik, Gunnar; Østern, Anna-Lena (Research report, 2017)Denne rapporten presenterer piloten med skolebasert veilederutdanning ved NTNUs to universitetsskoler, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående skole. Studiet ble gjennomført vår og høst 2016 og omfatter ... -
Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling det første året i yrket: En kvalitativ studie av fem yrkesfaglærere innen utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag
Utgaard, Sissel Wik (Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen er det yrkesfaglærerens opplevelse av profesjonell utvikling som er i fokus. Problemstillingen er: Hvordan opplever yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag profesjonell utvikling ...