• Valg av fart - Effekten av omgivelsene 

      Gilhuus, Brede Fagerheim (Master thesis, 2017)
      Tidligere studier har vist at de visuelle omgivelsene påvirker fartsvalget. Blant annet har det blitt vist at farten er lavere om det er trær til stede langs veien (Naderi, Kweon, og Maghelal, 2008) og at densiteten av ...
    • Vehicle Weight in Gipps' Car-Following Model 

      Nerem, Sebastian (Master thesis, 2013)
      Car-following models are mathematical models, which describe the situation where vehicles drive behind each other on a single lane road section with no overtaking possibilities. The purpose of the models is to estimate how ...
    • Vikeadferd mellom syklister og fotgjengere i gangfelt over sykkelveger 

      Belsnes, Dyveke (Master thesis, 2023)
      Trafikksikkerhet fokuserer mye på å beskytte myke trafikanter fra andre kjøretøy, men mindre på å skille dem fra hverandre. Dette er til tross for at syklister og fotgjengere kan forårsake skade på hverandre. Det er i ...
    • Vinterdrift av enveisregulert sykkelveg og sykkelfelt i bygater 

      Eriksen, Johanne Sunde (Master thesis, 2021)
      For å redusere vegtrafikk og klimagassutslipp er det satt et nullvekstmål om at all vekst i byenes persontransport skal bli tatt med kollektivtransport, sykkel og gange, sett hele byområdene under ett. Ulike nasjonale og ...
    • The walking speed of pedestrians on various pavement surface conditions during winter 

      Fossum, Magne; Ryeng, Eirin Olaussen (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study aims to quantify the relationship between pedestrians’ walking speeds and various surface conditions typically associated with a winter environment. The purpose is to enable assessments of the effects of different ...