Blar i NTNU Open på forfatter "Ness, Ottar"
-
Helpful support to promote participation in school and work – subjective experiences of people with mental health problems: a literature review
Sommer, Mona; Ness, Ottar; Borg, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article provides an overview over current knowledge regarding helpful support to promote participation in education and work among people with mental health problems. Based on 14 studies gleaned from a systematic ... -
How older adults recovering from substance use problems experience mattering
Bahl, Nina Kavita Heggen; Nafstad, Hilde Eileen; Blakar, Rolv Mikkel; Øversveen, Emil Mortensrud; Brodahl, Morten; Ness, Ottar; Prilleltensky, Isaac (Peer reviewed; Journal article, 2023)Aim: Mattering is a fundamental human experience promoting crucial components to later-life recovery processes. Today, the largest population of older adult persons with substance use problems, so far, is on a steep rise ... -
"Hva var vendepunktet for deg? Det er jeg ofte veldig interessert i" Hvordan beskriver hjelpere egne opplevelser av empatisk innlevelse i hjelperelasjoner?
Malm, Cecilie (Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap er inspirert av livshendelser som har gitt varig form til livet mitt, og en genuin undring over menneskelig kapasitet for medfølelse og empati. Hensikten er å undersøke ... -
Hvor kan min kunnskap møte din kunnskap? - En kvalitativ studie av fire karriereveileders erfaringer med å veilede veisøkere med innvandringsbakgrunn
Andersen, Kristine (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
Hvordan beskriver medarbeidere og ledere at medarbeidersamtaler som er basert på coachende tilnærming påvirker deres motivasjon og ansvar for egen prestasjonsutvikling?
Winther, Solveig (Master thesis, 2016)Temaet for oppgaven er hvordan medarbeidere og ledere beskriver at medarbeidersamtaler der det benyttes coachende teknikker påvirker deres motivasjon og ansvar for prestasjonsutvikling. Jeg har tatt utgangspunkt i en ... -
Hvordan beskriver medarbeidere sine erfaringer med personlig og faglig utvikling i arbeidslivet?
Jevnaker, Marianne (Master thesis, 2017)Utviklingen i arbeidslivet de siste tiårene har medført at dagens medarbeidere i stor grad er kunnskapsmedarbeidere. Det er blant medarbeiderne driften skjer og grunnlaget for bedriftens suksess legges. Nyere forskning har ... -
Hvordan opplever veiledere i UngInvest AIB å arbeide med styrkebasert tilnærming og hvordan kan dette ha betydning for elevenes mestringstro? En Q-metodologisk studie av veiledernes subjektive opplevelser.
Gaare, Magnus Færden (Master thesis, 2021)Formålet med dette masterprosjektet er å undersøke problemstillingen: «Hvordan opplever veiledere i UngInvest å arbeide med styrkebasert tilnærming og hvordan kan dette ha betydning for elevenes mestringstro?». For å svare ... -
“I now have a life!” Lived experiences of participation in music and theater in a mental health hospital
Ørjasæter, Kristin Berre; Davidson, Larry; Hedlund, Marianne; Bjerkeset, Ottar; Ness, Ottar (Journal article; Peer reviewed, 2018)Participation in activities perceived to be meaningful is of importance in recovery processes among people with mental illness. This qualitative study explored experiences of participation in music and theater among people ... -
Immigrants’ experiences on integration while attempting to access the labour market: Implications for social work practice
Ims, Reidun; Lorås, Lennart; Ness, Ottar; Finlay, Linda (Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: The challenge of immigrants and their integration into adopted countries is a key topic for the global field of social work. However, there is a paucity of research on immigrants’ lived experiences in gaining ... -
In what ways do emerging adults with substance use problems experience their communities as influencing their personal recovery processes?
Bahl, Nina Kavita Heggen; Øversveen, Emil; Brodahl, Morten; Nafstad, Hilde Eileen; Blakar, Rolv Mikkel; Ness, Ottar; Landheim, Anne Signe; Tømmervik, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2022)Applying the multiple psychological sense of community concept (MPSOC), this study explored how emerging adults with substance use problems experience the influences of various senses of community and communities on their ... -
Ingen grunn til å ikke handle - kunnskap og kompetanse til å avdekke vold i nære relasjoner - En kvalitativ studie om implementering av kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner som forebyggende tiltak, og barnehageansattes opplevelse av den
Hynne, Ingvild (Master thesis, 2018)Vold i nære relasjoner er et av Norges store satsningsområder. Regjeringen utformet i 2013 en handlingsplan mot vold i nære relasjoner “Et liv uten vold” (2014-2017). For å styrke kunnskapsnivået hos de ansatte i kommunene ... -
Inner and Outer Voices in Research: How Dialogical Approaches Can Enhance Knowledge Development in Mental Health Care
Soggiu, Anna-Sabina; Karlsson, Bengt Eirik; Klevan, Trude Gøril; Ness, Ottar (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article contributes methodological reflections on how dialogical and reflective approaches can enhance many voices in research. An epistemological assumption in research with a participatory design is that knowledge ... -
Introduksjonskurs i kognitiv miljøterapi: en forskningsbasert evaluering. Et samarbeid mellom Senter for psykisk helse og rus og Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling, Midt-Norge
Ness, Ottar; Iversen, Øystein; Westerlund, Heidi; Bjørgen, Dagfinn (Rapport;14/2015, Research report, 2015) -
"It is not just about doing or saying the right things": Working systemically with parents whose children are placed in public care
Syrstad, Ellen; Ness, Ottar (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores the possibilities of a systemic approach in the support of parents whose children are placed in public care. The article is based on a qualitative study interviewing six parents who have received ... -
"Jeg er med på dine oppturer og nedturer hvis du vil ha meg med på reisen" : en kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved NTNU beskriver sine erfaringer med å møte studenter med psykiske helseproblemer
Volle, Mathilde Kjelberg (Master thesis, 2016)Studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer at studenter i økende grad strever psykisk, og i betydelig større grad enn befolkningen forøvrig. Ettersom studieveiledere daglig er i kontakt med ulike studenter, er ... -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
Kalsås, Øyvind Reehorst; Selbekk, Anne Schanche; Ness, Ottar (Peer reviewed; Journal article, 2020)Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, both for ... -
«Jeg føler meg som en utvidet organisme» – unge voksnes opplevelse av parforholdet som mulighet og begrensning
Åbø, Regine; Viddal, Kristine Rensvik; Ness, Ottar; Langvik, Eva (Journal article; Peer reviewed, 2019)The period before young adult couples choose to commit is prolonged compared to a few decades ago. By applying Grounded Theory, this qualitative study explores how young adults experience contemporary romantic relationships. ... -
Jeg har ingen forutinntattheter, jeg er fri og åpen og møter dem sånn de møter meg
Krohn, Elise Fossen (Master thesis, 2023)Studien har som formål å gi et innblikk i studentsamskipnadrådgivere sine opplevelser av deres relasjon til studenter som rådsøkere. I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2022 kommer det frem at det har ... -
''Jeg har tenkt på det før, men ikke sagt det'' - En kvalitativ studie om hvordan ungdom opplever å uttrykke seg ved hjelp av et samtaleverktøy
Søderblom, Trine Sofie (Master thesis, 2018)I møte med ungdom ønsker den profesjonelle hjelperen å bidra til vekst og utvikling hos den unge. Profesjonelle samtaler er utfordrende, både for ungdom og for hjelpere. Ungdom synes det er vanskelig å snakke om seg selv, ...