Browsing NTNU Open by Author "Steinsholt, Kjetil"
Now showing items 1-20 of 32
-
ADHD i dagens samfunn: En teoretisk oppgave om økningen av ADHD- diagnosen i skolen
Brustad, Martine Misvær (Master thesis, 2011)I dag er ADHD blitt en utbredt diagnose, og helsemyndighetene regner med at det er 50 000 barn under 18 år som har ADHD i Norge. Rundt 3-5 prosent av barn i den norske skole oppfyller kriteriene for en slik diagnose, og i ... -
Barnehagelærernes erfaringsprosesser. En narrativ studie om profesjonell utvikling basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og barnehagelærere
Aaserud, Geir (Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:181, Doctoral thesis, 2022)English summary Kindergarten teachers live their professional lives in encounters with different people, and every day they must make assessments and make decisions that intervene in the context of which they are a part ... -
Barnet bak fasaden - En kvalitativ studie om innagerende atferd i barnehagen
Garmannslund, Linn K. (Master thesis, 2018)Denne studien undersøker hvordan personalet i barnehagen arbeider for å ivareta barn med innagerende atferd. Oppgaven er begrenset til barnehagelærere som jobber i barnehagen. Målet med oppgaven er å få større innsikt i ... -
Barns undring gjennom fortolkning og levd kropp. Hermeneutiske og fenomenologiske hendelser i barnehagen
Amundsen, Hilde Merete (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:110, Doctoral thesis, 2018)Denne avhandlingen er et bidrag til det barnehagepedagogiske kunnskapsfeltet og har som mål å utvikle en ny forståelse for barns livsverden (den førteoretiske verden som er selvinnlysende eller gitt) og barns danningsprosesser ... -
Bildeboka og den vanskelige samtalen med barn: En kvalitativ studie av hvordan bildeboka kan anvendes i den vanskelige samtalen med barn
Tønnesen, Inger Helene (Master thesis, 2012) -
Den verdifulle læringen - ''Yes,yes. And yes...''
Tverå, Trine Lund (Master thesis, 2017) -
Det er ikke så enkelt: En beskrivelse og analyse av livet i skolen for tre ungdomsskoleelever med diagnosen ADHD
Ekre, Ane Marte (Master thesis, 2012) -
En oppbyggende spesialundervisning: Richard Rortys dannelsesideal i møte med skolens spesialpedagogiske praksis
Sandvik, Sigrid Ersland (Master thesis, 2011)Den liberale ironiker; dette er Richard Rortys (1931-2007) idealfigur. En interessant karakter som er verdt å merke seg for de som befinner seg tumlende rundt i de spesialpedagogiske dannelsesspørsmål. Med denne liberale ... -
Hjemmeundervisning og danning
Sæther, Katharine (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse fenomenet hjemmeundervisning fra et danningsperspektiv. Jeg har skrevet ut ifra følgende problemstilling: I hvilken grad åpner hjemmeundervisning for elevenes danningsproses ... -
Hva er det ved barns atferd som vekker bekymring?: En studie av to førskolelærere og to helsesøstre
Breivik, Venke (Master thesis, 2011)Bakgrunn for mitt valg av tema er at alle voksne vil møte barn som vekker bekymring på en eller annen måte. Det som er felles for disse barna er at de trenger noe ekstra. Førskolelærere har gode kunnskaper om barns utvikling ... -
Hvordan opplever og beskriver mødre det å motta støtte fra home-start familiekontakten? : en kvalitativ intervjuundersøkelse med fokus på relasjonen mellom mor og familiekontakt
Røyset, Nina Julianne Langelo (Master thesis, 2016)Tittel: «Hvordan opplever og beskriver mødre det å motta støtte fra Home-Start Familiekontakten?» Bakgrunn: Grunnen til at jeg ønsket å se nærmere på dette, var fordi jeg selv har vært familiekontakt hos Home-Start ... -
Institusjonalisert bevissthet - Autismens nemesis
Haugen, Anders Christoffer (Master thesis, 2013) -
"It's all too beautiful" Ungdomskultur, opplevelse og gjenkjennelse av rus. En refleksjon.
Lemcke, Maike (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven skal vi se nærmere på to aspekter ved ett fenomen: rus. Menneskers rusopplevelser fremstår som et vanskelig fenomen å forstå seg på og forklare, spesielt innenfor den vitenskapelige sjangeren. Målet ... -
Kjønnskonstruksjon i skolen - En kvalitativ studie om betydningen av læreres pedagogiske praksis for elevenes konstruksjon av kjønn
Tveit, Kristine (Master thesis, 2019)Denne studien undersøker hvordan lærere formidler ulike verdier, holdninger og forestillinger om kjønn til elever gjennom sin pedagogiske praksis. Formålet med dette er å utvikle en forståelse av hvilken rolle skolen spiller ... -
Kunst og håndverk - en arena for mestring: En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever at kunst og håndverk bidrar til å fremme mestring hos teoretisk svake elever
Andresen, Ida Botterli (Master thesis, 2012) -
Lek som før-rasjonelt fenomen
Ness, Silje Alise (Master thesis, 2013) -
«Let them speak! Yeah, language again. Makes a lot of sense»
Hektoen, Espen (Master thesis, 2012) -
Læreplanverket som Allmenndannande
Røneid, Jarand Øvreengen (Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er først og fremst retta mot temaet danning, og eg valde å sjå danning i relasjon til det norske læreplanverket. Det teoretiske- danningsperspektivet som vart valt som utganspunkt i analysen var Wolfgang ... -
Læring i barnehagen - En gjen-tenkning av læringsbegrepet gjennom en dialog med Jacques Derrida: Om dekonstruksjon, annerledeshet, etikk, ansvar, fornuft og transformasjon
Fjørtoft, Birgitte (Master thesis, 2013) -
Mobbing Et marginalt unntaksfenomen eller en godt etablert styringskunst?
Dahl, Martha Torgeirdatter (Master thesis, 2022)Tematikken for denne oppgaven er mobbing undersøkt som et sosialt fenomen. Formålet er å utforske alternative måter å nærme seg og forstå hva mobbing er. Dette er en teoretisk oppgave hvor hovedproduktet er en teoretisk ...