The Impact of Competency-Based Curriculum on Teaching Resources and Cultural Heritage Content in Social Studies: Fostering Diversity, Empowerment, and Citizenship Education A qualitative case study of how the Kenyan Competency-Based Curriculum has influenced cultural heritage content and teaching resources in social studies.
Abstract
Den kompetansebaserte læreplanen (CBC) viderefører Kenyas historie av å vektlegge kulturelt mangfold og kulturarv i læreplanene. Den nye læreplanen innfører en elev-sentrert pedagogikk og er forankret i teorier som konstruktivisme. I denne oppgaven utforsker jeg hvilken innflytelse CBC har hatt på utvalg av lærestoff innen kulturarv i samfunnsfag. Jeg har gjort en kvalitativ casestudie, der jeg har intervjuet seks samfunnsfaglærere på privatskoler (på ungdomstrinnet) i Nairobi.Jeg argumenterer for at den konstruktivistiske tilnærmingen, introdusert av CBC, legger til rette for perspektivmangfold i undervisningen av kulturell arv ved å anerkjenne og verdsette elevenes erfaringer og kulturer. Å inkludere elevenes erfaringer og meninger ved å ta utgangspunkt i deres livsverden, legger til rette for myndiggjøring. Videre argumenterer jeg for at medborgerskapsundervisning styrkes ved å legge til rette for perspektivmangfold slik at hver elev og deres kulturelle bakgrunn får plass og kan føle tilhørighet i det nasjonale fellesskapet.Oppgaven viser hvordan CBC har påvirket utvalg av lærestoff innen kulturarv i samfunnsfag, og illustrerer fagets potensial til å fremme inkluderende utdanning og demokratisk medborgerskap. Funnene bidrar til den pågående diskusjonen om iverksettingen av CBC i Kenya, og om medborgerskapsundervisning i flerkulturelle kontekster. The Competency-Based Curriculum (CBC) continues Kenya’s history of emphasizing cultural diversity and cultural heritage in its curricula. The new curriculum suggests a different pedagogy, shifting from a teacher-centered approach to a learner-centered approach and is underpinned by theories such as constructivism. In this thesis, I explore the influence of CBC on teaching resources and cultural heritage content in social studies in junior school. I have conducted a qualitative case study, where I interview six social studies teachers in private junior schools in Nairobi.
I argue that the constructivist approach, introduced in CBC, allows for diversity of perspectives in the teaching of cultural heritage by acknowledging and valuing students’ experiences and cultures. Encouraging student expression and allowing them to see themselves reflected in the educational content, facilitates empowerment. Furthermore, I argue that fostering an environment for diverse perspectives in cultural heritage education will enhance citizenship education by recognizing each student, allowing them to be themselves within the broader community of the nation, thus promoting a sense of belonging.
The thesis provides insights into how CBC has influenced the topic of cultural heritage in social studies, illustrating its potential to promote inclusive education and democratic citizenship. The findings contribute to the ongoing discussion about the impact and implementation of CBC in Kenya, and about empowering citizenship education in multicultural contexts.