Cognitive outcomes in children born preterm or with low birth weight: A review and meta-analysis of IQ outcomes
Master thesis
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3141]
Abstract
Bakgrunn: Det er økende bekymring knyttet til den stigende forekomsten av for tidlig fødsel (GA <37 / <2500 g) og hvilke kognitive senvirkninger denne populasjonen opplever. Målet med denne gjennomgangen og meta-analysene var å oppsummere tilgjengelig og oppdatert empirisk kunnskap om for tidlig fødsel som risikofaktor for kognitiv utvikling.
Metode: Arbeidet med denne gjennomgangen fulgte de anbefalte retningslinjene fra Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA). Et litteratursøk ble gjennomført i databasene Medline, PsycInfo and Web of Sciene. Søket var begrenset til artkler publisert på engelsk eller et skandinavisk språk, og som var publiserte mellom januar 2000 og mai 2023. Artikler som ga FSIQ-score målt med en versjon av WISC på barn født premature eller med lav fødselsvekt ble inkludert i gjennomgangen. Det endelige utvalget av studier inneholdt tverrsnittstudier og longitudinelle studier hvor FSIQ-score ble sammenlignet med en kontrollgruppe eller med standardisert normgrunnlag.
Resultater: 42 artikler møtte inklusjonskriteriene og ble inkludert i gjennomgangen. Disse omfattet 5314 barn fra ni forskjellige land født premature eller med lav fødselsvekt. Deltakernes alder varierte fra 6–15 år. Av de identifiserte studiene ble elleve artikler med kontrollgruppe og hvor minst to andre studier delte sammenlignbare inklusjonskriterier inkludert i videre analyser. Meta-analysene fant lavere scorer for FSIQ hos barn født med fødselsvekt <1000 g, (Hedges’ g = -0.90, 95%CI [-22.9, -7.6), <1500 g (Hedges’ g = -0.86, 95%CI [-16.5, -8.9]) og med gestinasjonsalder <32 uker (Hedges’ g = -0.81, 95%CI [-13.4, -9.1]). Disse meta-analysene og gjennomgangen av gjeldende empirisk litteratur fremhever risikoen barn som er født for tidlig eller med lav fødselsvekt møter i sin kognitive utvikling.
Konklusjon: For tidlig fødsel eller å bli født med lav fødselsvekt er assosiert med lavere FSIQ-score i barndom sammenlignet med jevnaldrende kontrollgrupper født til termin. Nyere forskning bekrefter den vedvarende risikoen ved prematuritet for kognitiv utvikling gjennom barndommen til tross for medisinske fremskritt, og fremholder innflytelsen av biologiske og miljømessige faktorer. Background: There is a growing concern about the increasing prevalence of premature birth (GA <37 / <2500 g) and the cognitive outcomes in this population. The aim of this review and meta-analyses was to summarize available and updated empirical evidence on prematurity as a risk factor for cognitive development.
Methods: The conceptualization and methodology of this review followed the recommendations of Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA). The search was carried out in Medline, PsycInfo and Web Of Sciene databases. The search was limited to articles written in English or a Scandinavian language, and published between January 2000 and May 2023. The selection of research articles were restricted to those who provided an FSIQ estimate, as measured with WISC, in children born preterm or with low birthweight. The review included studies with crosssectional or longitudinal cohorts, where FSIQ scores were compared to a control group of children born at term or to standardized scales.
Results: For the review, 42 articles met the inclusion criteria, which collectively included 5314 children from nine different countries born preterm or with low birthweight. Age of the participants ranged from 6-15 years. From the identified publications, 11 articles were included for meta-analyses, based on having controlgroups and sharing comparable inclusion criteria with at least two other studies eligible for the analysis. Lower cognitive scores for FSIQ was identified in children born with birth weight <1000 g (Hedges’ g = -0.90, 95%CI [-22.9, -7.6]), <1500 g (Hedges’ g = -0.86, 95%CI [-16.5, -8.9]) and with gestational age <32 weeks (Hedges’ g = -0.81, 95%CI [-13.4, -9.1]). These metaanalyses and the review of updated empirical literature highlight the risks that children born prematurely or with low birth weight face in their subsequent cognitive development.
Conclusion: Being born pretermor with low birthweight is associated with a poorer FSIQ score in childhood compared with term-born peers. Recent research affirms the risk of prematurity on cognitive development through childhood despite medical advancements in care, and highlights the influence of biological and environmental factors.