En undersøkelse av sammenhengen mellom veksttankesett og utholdenhet
Description
Full text not available
Abstract
Tankesett handler om holdninger og tro på menneskelige evner, og et veksttankesett er basert på troen om at slike evner er formbare. Teorien om tankesett er utviklet fra forskning på motivasjon og attribusjoner, og hvordan de ulike tankesettene gjør at vi mennesker reagerer ulikt i møte med utfordringer. Utholdenhet er en motivasjonsfaktor som gjør oss mennesker i stand til å fortsette å legge ned innsats over en lengre periode, og sammen med et veksttankes ett kan det føre til betydelig forbedring av evner. Hele utvalget for bachelorprosjektet var på 589 personer, men ut ifra studiens forskningsspørsmål ble bare studenter inkludert i analysen (n = 244). Denne studien benyttet en Pearmans Rho korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhengen mellom veksttankesett og utholdenhet blant studenter, og fant en signifikant positiv korrelasjon på r =.65, p = <.001. Dette viser at sammenhengen mellom veksttankesett og utholdenhet er noe som bør forskes videre på, og kan være nyttig for forståelse innenfor læringspsykologi. For videre studier viser implikasjoner at det bør testes hvordan ulike intervensjoner av veksttankesett over lang tid kan påvirke utholdenhet, og bør ta hensyn til kultur for å undersøke i hvilken grad dette også kan påvirke individers motivasjon. Studien konkluderer til slutt med at innføring av undervisning som vektlegger fokus på studenters veksttankesett og utholdenhet, kan bedre studenters prestasjoner.
Nøkkelord: Veksttankesett, Utholdenhet, Studenter Mindset is about attitudes and beliefs about human abilities, and a growth mindset is based on the belief that such abilities are malleable. The theory of mindset has been developed from research on motivation and attributions, and how different mindsets lead us humans to react differently when faced with challenges. Perseverance is a motivational factor that enables us humans to continue to exert effort over an extended period, and together with a growth mindset, it can lead to significant improvement in abilities. The entire sample for the bachelor project consisted of 589 individuals, but based on the research question of the study, only students were included in the analysis (n = 244). This study used a Pearsons's Rho correlation analysis to examine the relationship between growth mindset and perseverance among students, and found a significant positive correlation at r = .65, p = <.001. This indicates that the relationship between growth mindset and perseverance is something that should be further researched, and may be useful for understanding within learning psychology. Implications for further studies suggest that testing how different interventions of growth mindset over time can affect perseverance, and should consider culture to examine to what extent this may also affect individuals' motivation. The study concludes by suggesting that the introduction of teaching that emphasizes students' growth mindset and perseverance may improve students' performance.
Keyword: Growth Mindset, Perseverance, Students