Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Trine Højberg
dc.contributor.advisorJohansen, Astrid
dc.contributor.authorBogetvedt, Olav Joen
dc.date.accessioned2024-07-24T17:20:43Z
dc.date.available2024-07-24T17:20:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:173214292:25517500
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143147
dc.description.abstractProsjektet ser på skriftlig eksamen i fysikk 2 og hvordan elevene må arbeide for å løse oppgavene som gis. I 2020 startet overgangen til Kunnskapsløftet 2020, den nye læreplanen, og i 2023 ble første skriftlige eksamen avholdt i fysikk 2 under denne. Gjennom en analyse av oppgavene vil måten elevene må arbeide på bli presentert, basert på en blanding av verbdefinisjoner gitt av Utdanningsdirektoratet og egendefinerte begreper. Om arbeidet elevene utfører kan kobles opp mot alle sidene ved kompetansemålene vil også bli presentert, sammen med eksempler fra analyseprosessen som bidrar til å belyse resultatene. I resultatene vil jeg presentere hvordan overgangen mellom læreplanene har resultert i en endring i hvordan elevene må arbeide, men at det største enkeltskiftet som kan sees i analysen kommer fra eksamensrammene, ikke nye og endrede kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Andre forandringer i hvordan elevene skal arbeide kan derimot begrunnes med endringene i den nye læreplanen. Det har blitt introdusert nye kompetanseområder og måter elevene skal vise ferdighetene sine på, som alle reflekterer det nye innholdet i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Kompetansemålene som opptrer på eksamen, blir ikke alle testet i sin helhet. Der noen deler av kompetansemålene testes i dybden, blir andre testet av ingen, en, eller to deloppgaver. Hvilke deler av kompetansemålene som testes ser litt variasjon mellom eksamener.
dc.description.abstractThe project is evaluating the written exam in “fysikk 2” (Physics 2) and how the pupils must work to solve the given problems. In 2020, the transition to Kunnskapsløftet 2020, the new curriculum, began. In 2023, the first written exam based on this curriculum was held for Physics 2. Through an analysis of the exams’ tasks, the way the students must work to solve them will be presented, based on definitions given by Utdanningsdirektoratet and myself. I will also investigate the connection between the work done by the students and the curriculum’s “kompetansemål” (competence targets) and shed light on the analysis process though examples. In the results, I will present how the modification of the curriculum has resulted in a change in how pupils must work with tasks on the exam, but that the largest single change is caused by changes to the framework of the exam, not the tasks themselves or the new competence targets in Kunnskapsløftet 2020. Other changes in the way the pupils are required to work may, on the other hand, be a result of the changes seen in the curriculum. New areas of competence have been introduced, along with new ways for the pupils to show that competence. These all reflect the new content in the curriculum for Kunnskapsløftet 2020. The competence targets that appear on the exam, are not all tested in their entirety. Where some are tested extensively, others are barely present. The parts of the competence targets that are tested wary somewhat between exams.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkriftlig eksamen i fysikk 2 under LK20 En undersøkelse av kompetanser og ferdigheter som testes på eksamen, og deres relasjon til læreplanverket
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel